آرشیو دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۱، شماره ۵۲۵۸
قضایی، حقوقی
۱۶

پاسخ به سوال ها

خسارات ناشی از طلاق

بعد از عقد، اگر زن بگوید طلاق می خواهد و مرد هم بگوید باید خسارت وی را بدهد تا طلاق بدهم، آیا خواستن این خسارت، قانونی است؟

اگر درخواست زن نسبت به طلاق، از موارد عسر و حرج زن نباشد، این طلاق از موارد خلعی است و مطابق قانون مدنی زوج می تواند علاوه بر مهریه، پول اضافه هم بگیرد.

هرچند خانواده یک نهاد مالی نیست و قانونگذار اگر به صورت عام و کلی، استحکام خانواده را می خواهد، به نظر می رسد باید از ضمانت اجراهای غیر مالی استفاده کند.

طلاق از خلعی تا رجعی
زن در طلاق خلعی، مهریه اش را به زوج بذل می نماید، پس از طلاق و در ایام عده به مبذوله خود رجوع می کند. در این صورت آیا زوجیت دارد؟

این طلاق، از حالت «خلعی» به «رجعی» تبدیل می شود و تمامی احکام طلاق رجعی نیز بر آن بار می شود. طلاق رجعی هم طلاقی است که طی آن، ازدواج به طور کامل از بین نمی رود و تا زمانی که مدت عده زن (سه طهر) سپری نشده باشد، مرد می تواند رجوع کند و زندگی زناشویی را بدون نیاز به ازدواج مجدد ادامه دهد.

اتفاقا زن تنها در همین موارد که با بخشیدن مال به شوهر، رضایت او را برای طلاق جلب می کند، می تواند با مطالبه مالی که به شوهر بخشیده است، به او امکان دهد از حق رجوع استفاده کند.