آرشیو سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۱، شماره ۲۵۷۷
سیاست
۳

در حاشیه نشست شورای همکاری خلیج فارس مطرح شد

ادعای وزیر خارجه عربستان درباره ایران

گروه سیاسی| روز گذشته در جریان برگزاری نشست وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس، وزیر امور خارجه عربستان سعودی بار دیگر ادعای دخالت ایران در امور داخلی کشور های عربی را مطرح کرد و مدعی شد تهران به چند دستگی در منطقه دامن می زند: ادعایی که جمهوری اسلامی تاکنون بارها آن را رد کرده است. به گزارش رویترز، سعود الفیصل، در گذشته نیز ادعا های مشابهی را درباره ایران مطرح کرده بود. وی در حاشیه این نشست در گفت وگو با روزنامه الحیات مدعی شد، اقدامات مداخله جویانه از سوی یک همسایه غیر قابل پذیرش است. وی همچنین اظهار داشت، ایران از شرایط برای مداخله استفاده می کند اما به جزییات این شرایط اشاره یی نکرد. اما برخی کشورهای عربی می گویند از نفوذ ایران در بحرین نگران هستند. از زمان بروز ناآرامی ها در بحرین و لشکر کشی عربستان سعودی به بحرین برای سرکوب معترضان، جمهوری اسلامی ریاض را به دخالت در امور داخلی این کشور متهم کرده است اما در مقابل عربستان و دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس نیز با صدور بیانیه هایی اتهام متقابلی را به تهران وارد کرده اند.

این سخنان در حالی گفته می شود که چند روز پیش نیز شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین، با طرح دوباره این ادعا که ایران در امور داخلی کشورش دخالت کرده و «به حاکمیت بحرین تجاوز می کند»، گفته بود، «وقت آن رسیده که شاهد کنفرانس دوستان مردم ایران باشیم.»

سعود الفیصل این اظهارات را در بحرین مطرح کرد که میزبان نشست سالانه رهبران شورای همکاری خلیج فارس شامل عربستان، قطر، کویت، بحرین، عمان و امارات متحده عربی است.

به گزارش «تابناک»، نشست کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، در حالی در منامه پایتخت بحرین برگزار شد که گزارش های اولیه مطبوعات محلی، حاکی از آن بود که موضوع ایران در صدر دستور کار این نشست قرار دارد.

روزنامه «‎گلف دیلی نیوز» بحرین در این مورد نوشت «تهدیدات ناشی از ایران، در صدر دستور کار نشست سالانه شورای همکاری خلیج فارس است.

به نوشته این روزنامه، در نشست مقدماتی وزاری خارجه کشورهای عضو که صبح روز گذشته پشت درهای بسته برگزار شد برخی از مقامات این کشورها، ادعاهایی علیه ایران مطرح و تاکید کردند، آنچه «مداخله ایران در امور داخلی کشورهای عربی» می خوانند، به طور جدی در اجلاس جاری کشورهای شورای همکاری مورد بحث قرار می گیرد. ‎