آرشیو سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۱، شماره ۲۵۷۷
جهان
۶

پاتریوت چیست؟

ام آی ام-104 پاتریوت یک موشک زمین به هوا است که از آن برای رهگیری موشک های دشمن استفاده می شود. این سامانه بیشتر به عنوان سپری در برابر بارش «بالستیکی» استفاده می شود هر چند که نوع پیشرفته آن قابلیت رهگیری کروز یا حتی هواپیماها را نیز دارد. امریکا در دهه 80 به، به روزسازی و ارتقای این سیستم برای دفاع از بلوک غرب در برابر قدرت موشکی شوروی و کوبا روی آورد و در دهه های بعدی پاتریوت پیشرفت گسترده یی داشت. به دلیل آغاز فرآیند این سپرهای موشکی در دوران جنگ سرد، بیشتر آنها با توجه به توانایی های «بالستیک» ساخته شده اند و از پاتریوت با نام «موشک ضد بالستیک» نیز یاد می شود چرا که بزرگ ترین زرادخانه های موشکی شوروی، بالستیکی است و شوروی این تکنولوژی خود را در اختیار دیگر کشورهای شرق و از جمله سوریه نیز قرار داده است. پاتریوت یک سیستم دفاع هوایی موشکی هدایت شونده است که توانایی مقابله با موشک های بالستیک تاکتیکی، موشک های کروز و هواپیماها را در تمامی شرایط آب و هوایی ودر هر ارتفاعی داراست.

ویژگی های کلیدی: رادار مرکب چندکاره، هدایت تعقیب از طریق موشک و نرم افزار مدرن و همچنین عملکرد خودکار گسترده، تعیین هدف موشک های شلیک شده و تصمیم گیری برای برخورد با آن، استفاده از هوش مصنوعی.

شرکت تولیدکننده مبدا: کمپانی لاکهید مارتین در فلوریدا و کمپانی ریتیون در ماساچوست. در سال های اخیر آلمان و هلند نیز توانسته اند این سامان را کپی برداری کنند.

کشورهای استفاده کننده: ایالات متحده امریکا، آلمان، یونان، اسراییل، ژاپن، کویت، هلند، عربستان سعودی، تایوان.

آخرین توسعه ها: مصر و ترکیه

ماموریت ها: جنگ نخست خلیج فارس، حمله به عراق، جنگ 2012 اسراییل و حماس