آرشیو سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۱، شماره ۲۵۷۷
بازار پول و سرمایه
۵

نرخ ارز کاهش می یابد

اعتماد| اگر قانون ممنوعیت واردات برخی کالاها به درستی اعمال شود نرخ ارز به کمتر از 1600 تومان خواهد رسید. ارسلان فتحی پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در نشست هم اندیشی نمایشگاه مبلمان گفت: امسال طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب سال حمایت از تولید ملی، سرمایه و کار ایرانی است و بنابراین قوانین و اجرای قوانین باید در مسیر حمایت واقعی از تولید ایرانی باشد. چنانچه قانونی تدوین و تنظیم شود ولی به درستی اجرا نشود کشور را دچار مشکل خواهد کرد. وی با اشاره به اینکه هم اکنون اصلاح قانون مالیاتی در دست تهیه نمایندگان خانه ملت است اظهار داشت: روز گذشته کلیات این قانون رای آورد و از امروز تدوین و اصلاح آن آغاز می شود. البته در تهیه و تنظیم این قانون از نظر و مشورت با فعالان بخش خصوصی و اقتصادی کشور بهره مند خواهیم شد تا این قانون نیز در مسیر حمایت از تولید ملی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه لایحه جدید مالیاتی به هیچ وجه ترمزی برای تولید کشور نیست، اظهار داشت: باید تمام دغدغه کشور از قانون گذاری و اجرای قانون با محوریت توسعه و حمایت از تولید ملی پیش رفته و انجام شود.

فتحی پور با انتقاد از رییس کل بانک مرکزی گفت: در جلسه یی که کمیسیون اقتصادی مجلس ترتیب داده بود، رییس کل بانک مرکزی به جای حضور در آن مدیرکل خود را فرستاد که این مساله باعث تاسف است. در این جلسه قرار بود از رییس کل بانک مرکزی پرسیده شود که درباره بند 21 اجرای قانون سال 91 چه کارهایی انجام داده که البته ایشان با نیامدن در این جلسه همچنان این پرسش را بدون پاسخ گذاشتند. وی با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی جمهوری اسلامی درباره تفسیر قوانین گفت: تفسیر قانون بر عهده بانک مرکزی نیست و تنها بانک وظیفه اجرای قوانین را دارد. در بخش تسهیلات ارزی با تفسیر قوانین از سوی بانک مرکزی بنگاه های اقتصادی که چند سال پیش از حساب ذخیره ارزی تسهیلات گرفته اند موظف شده بودند تسهیلات خود را براساس نرخ مرکز مبادله ارزی بپردازند. این عملکرد بانک مرکزی در صورت تداوم منجر به زندان افتادن مدیران مالی نزدیک به 20 هزار بنگاه اقتصادی در کشور می شد.