آرشیو پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۱، شماره ۱۶۴۵
هنری
۷
چهره روز

نقاشی های «گراس» در آلمان

شرق: «گونتر گراس» چهره سرشناس و جنجالی و برنده نوبل ادبیات آلمانی که چندی پیش شعر تندش علیه رژیم اشغالگر قدس در سطح وسیعی گسترده شد، حالاتابلوهای نقاشی ها و مجسمه هایش را در گتلند به نمایش گذاشت. در این نمایشگاه 60 اثر گرافیکی و مجسمه از «گونتر گراس»، در نمایشگاه «بدالستر» و گتلند آلمان به نمایش درآمدند.

روزنامه آلمانی د ی ولت با ارائه گزارشی از این نمایشگاه گفته است: «ارائه این آثار دریچه ای را رو به شناخت بیشتر این شخصیت ادبی و هنری باز کرد.»

گونتر گراس نویسنده 85 ساله این کشور که با نوشتن رمان «طبل حلبی» توانست نوبل ادبیات را به خود اختصاص دهد، یکی از پرحاشیه ترین چهره های فرهنگی آلمان در چند سال اخیر بوده است. او با نوشتن کتاب «کندن پوست پیاز» به خدمتش در ارتش نازی ها در جنگ جهانی دوم اشاره کرد و واکنش های گروه های مختلفی را به خود جلب کرد. واکنش هایی که او را به نازی بودن متهم می کرد. او همچنین در سال 2012 با انتشار شعری رژیم صهیونیستی را به تهدید صلح جهانی محکوم کرد. اما نقاشی و مجسمه سازی وجه دیگر زندگی گراس بود که پیش از نویسنده شدن او آغاز شده است.

گراس در دوسلدورف یک دوره سنگ تراشی را گذراند و از سال 1948 تا 1952 در آکادمی هنرهای «دوسلدورف» مشغول به تحصیل بود و در سال های 1953 تا 1956 به تحصیل در رشته هنرهای گرافیکی و مجسمه سازی در دانشگاه برلین پرداخت. گونتر گراس در سال های اقامت در پاریس (1956 تا 1959) موقتا هنرهای تجسمی را به نفع نوشتن کنار گذاشت.

او تا 1957 دو بار طرح ها و مجسمه های پلاستیکی خود را در اشتوتگارت و برلین به نمایش گذاشته بود. اما در چند سال اخیر نمایشگاهی از آثار تجسمی خود را به همراه نسخه تصویری رمان معروفش «قرن من» به صورت نقاشی های آبرنگ در زادگاهش گدانسک لهستان که در گذشته با نام آلمانی «دانتسیگ» شناخته می شد و یکی از شهرهای بزرگ و از بندرهای مهم در شمال لهستان محسوب می شود، برگزار کرد.