آرشیو پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۱، شماره ۱۶۴۵
جهان
۱۱

دور و نزدیک

تشکیل کمیته پیگیری الجزیره

کابینه عراق تصمیم گرفته است کمیته وزارتی را برای بررسی درخواست های قانونی تظاهرکنندگان که با قانون اساسی مغایرتی نداشته باشد، تشکیل دهد. معاون نخست وزیر، ریاست این کمیته را بر عهده دارد و وزرای دادگستری، حقوق بشر، منابع آب، شهرداری ها، وزیران مشاور در امور پارلمان و دبیرکل کابینه در این کمیته عضو هستند. منابع نزدیک به دولت منطقه کردستان عراق اعلام کردند که اقلیم کردستان عراق صادرات نفت خام را به طور مستقیم از طریق بندر مرسین ترکیه آغاز کرده است.

تغییر اسم لیبی

ایسنا: ریاست کنگره ملی لیبی خبر تغییر رسمی نام لیبی به «کشور لیبی» با هدف لغو نهایی استفاده از نام «جماهیر عربی سوسیالیستی مردمی عظیم لیبی» در دوره معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی را داد.

جنگ پهپادهای چینی با ژاپنی

رویترز: همزمان با تلاش دو کشور چین و ژاپن برای تسلط مطلق بر جزایر مورد مناقشه، استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در مرکز توجه رقابت تسلیحاتی بین دو کشور قرار گرفته است. در حالی که دولت توکیو روند خرید یک مدل پیشرفته هواپیمای بدون سرنشین از آمریکا را آغاز کرده است، دولت پکن به سرعت در حال گسترش برنامه جدید استفاده از این هواپیماست.

پرداخت خسارت به زندانیان ابوغریب

ایسنا: یک پیمانکار ارتش آمریکا که به دست داشتن در شکنجه زندانیان بازداشتگاه ابوغریب متهم شده بود، با شاکیان خود بر سر پرداخت غرامت پنج میلیون دلاری به توافق رسید. شرکت سرمایه گذاری «انگیلیتی» این مبلغ را به 71 نفر از زندانیان سابق بازداشتگاه ابوغریب در بغداد و دیگر زندان های نظامی آمریکا پرداخت کرده است. این شرکت، مالک شرکت ال3 است.

دیدار در قاهره

الجزیره: محمد مرسی، خالد مشعل و محمود عباس با هدف بررسی به جریان انداختن مساله آشتی ملی فلسطین با یکدیگر دیدار کردند. در صورت توافق، آنها گام های عملی برای اجرای مفاد توافقنامه منعقد شده در قاهره در سال 2011 را تصویب خواهند کرد که از جمله مفاد این توافقنامه، تشکیل دولت وحدت ملی و برگزاری انتخابات سراسری است.