آرشیو دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱، شماره ۲۵۹۲
بازار پول و سرمایه
۵

دو پرسش مهم

به چه دلیل معتقدید نارضایتی در میان صاحبان برگه های سهام عدالت مشکلات اجتماعی ایجاد خواهد کرد.

علی سعیدی: عمده افراد دارنده برگه های سهام عدالت، دچار مضیقه اقتصادی هستند و ترجیح می دهند اوراق خود را به پول نقد تبدیل کنند تا بخشی از مشکلات مالی مثل تهیه جهیزیه یا هزینه های درمان بیماران خود را تامین کنند. این گونه مشکلات یا بیکاری که در لایه های اجتماعی به فراوانی دیده می شود باعث می شود تا بخش قابل توجهی از دارندگان سهام عدالت این برگه ها را برای سرمایه گذاری بلندمدت نگهداری نکرده و آنها را برای رفع نیازهای امروز خود هزینه کنند چراکه مشکلات امروز آنها آنقدر بزرگ است که آینده برایشان اهمیتی ندارد. بر همین اساس است که اکثر این جمعیت عرضه کننده هستند و عرضه زیاد باعث کاهش قیمت و ایجاد مشکل برای طرف تقاضا خواهد شد.

وقتی شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت در فرابورس پذیرش شوند، سهامداران این تعاونی ها در چه فرآیندی می توانند اقدام به فروش سهام خود کنند؟

حامد سلطانی راد: در حال حاضر سهامداران عدالت کد سهامداری ندارند و سهامدار بازار سرمایه نیستند. اما اعلام شده است که از همه مشمولان کد ملی دریافت شده است که اگر این طور باشد می توانند کد سهامداری خود را دریافت کنند. اما نگهداری اطلاعات و دارایی جامعه سهامداری با حجم حدود 45 تا 46 میلیون نفر، به راحتی امکان پذیر نیست. در این خصوص مثالی می زنم. کل سهامداران کشور چین که دومین اقتصاد بزرگ دنیاست و یک میلیارد و 300 میلیون نفر جمعیت دارد، حدود 90 میلیون نفر است اما ما می خواهیم از 75 میلیون نفر جمعیت کشور به 45 میلیون نفر کد سهامداری بدهیم که ساختار نگهداری مستقیم این اطلاعات نیازمند یک نهاد مجزاست. برنامه ما در این خصوص طراحی نظام متولی محور است تا از یک نهاد خاص برای ثبت اطلاعات استفاده کنیم و امور مربوط به دارایی این جامعه با کمک متولی انجام شود. برای این منظور نیازمند نرم افزار خاصی هستیم. طرح نرم افزار نیز پیش بینی شده است.