آرشیو دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱، شماره ۲۰۴۰۵
اخبار خارجی
۱۲

تظاهرات ضددولتی در باکو علیه قتل مشکوک یک سرباز آذری

هزاران نفر از مردم جمهوری آذربایجان به مرگ مشکوک سربازان آذری در پادگان های این کشور اعتراض کردند و خواستار برکناری وزیر دفاع شدند.

به گزارش خبرگزاری ها مردم جمهوری آذربایجان روز شنبه در اعتراض به مرگ مشکوک «جیحون قبادف» جوان 18 ساله که گفته می شود بر اثر شکنجه در پادگان کشته شده است، در میدان فواره های باکو تظاهرات کردند.

در این تظاهرات بسیاری از مادرانی که فرزندان آنها پیشتر به طرز مشکوکی در پادگان ها کشته شده بودند نیز با حمل عکس های فرزندان خود، خواستار برکناری «صفر ابی اف» وزیر دفاع جمهوری آذربایجان شدند.

با وجود تدابیر شدید امنیتی در خیابان های نزدیک به میدان فواره ها و حضور صدها نفری پلیس ضدشورش در آن، مردم معترض در این تجمع پایان قتل و بدرفتاری با سربازان و رسیدگی فرمانده عالی نظامی آذربایجان را به این موضوع خواستار شدند.

هنگامی که تجمع کنندگان قصد داشتند به طرف دفتر مرکزی حزب حاکم جمهوری آذربایجان حرکت کنند عده ای از جوانان معترض توسط ماموران پلیس بازداشت شدند که در بین بازداشت شدگان رئیس شاخه حزب جوانان جبهه خلق و فرزند عیسی قنبر رهبر حزب مساوات جمهوری آذربایجان دیده می شود.

کشته شدن مشکوک یک سرباز آذری در یکی از پادگان های نیروهای مسلح این کشور در روزهای اخیر در مطبوعات و رسانه های جمهوری آذربایجان بازتاب گسترده ای داشت.

گفتنی است ظرف چند سال گذشته گزارش های متعددی مبنی بر کشته شدن مشکوک سربازان آذری در مراکز نظامی و خطوط جبهه جنگ قره باغ منتشر می شود و آخرین مورد آن سربازی به نام جیحون قبادف بود که هفتم ژانویه سال جاری در پادگان نظامی در جمهوری آذربایجان جان باخت. گروه های حقوق بشر و مخالفان دولت می گویند این سرباز به دلیل شکنجه و بدرفتاری جان باخته است.