آرشیو یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۲۸۳۸
استان ها
۲۳

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های هرمزگان خبر داد: بندرعباس؛ فعال ترین مرز ترانزیت ورود کالا

علی نظری

دنیای اقتصاد – بندرعباس – مدیرکل حمل و نقل وپایانه های استان هرمزگان گفت: در9 ماه امسال بندرعباس با ترانزیت دومیلیون و 662هزار و 562 تن کالا، فعال ترین مرز کشور در زمینه ترانزیت ورودکالابوده است.

مهندس کوروش جهانبخش افزود: از بین 32 مرز فعال کشور شامل 22 مرز زمینی و 10 مرز آبی، بندرعباس با اختصاص سهم 3/28 درصدی از کل ترانزیت کشور، فعال ترین مرز در زمینه ترانزیت ورودکالابوده است و پس از بندرعباس مرزهای پرویزخان (کردستان)، بازرگان (آذربایجان غربی)، سرخس (خراسان رضوی) و باشماق به ترتیب با 24، 10، 8 و 7 درصد به عنوان فعال ترین مرزهای کشور در ورود کالاهای ترانزیت به شمار می روند.

وی ادامه داد: طی 9 ماه سال جاری از میزان 8482 هزارتن کالاکه از کشور ترانزیت شده است 92 درصد ازطریق جاده و 8 درصد از طریق راه آهن صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل 1/17 درصد افزایش داشته است.

این مقام مسوول افزود: از جمع 8482 هزار تن کالای ترانزیتی حمل شده 2میلیون و 662هزار و 562 تن کالااز مرز بندرعباس وارد شده است.

وی با بیان اینکه 81 درصد از کالاهای ترانزیت شده از پنج مرز یاد شده و تنها 19 درصد از سایر مرزها وارد کشور شده اند، افزود: عمده ترین کالاهای ترانزیت شده را طی این مدت کالاهایی نظیر مواد سوختی، کالاهای ساختمانی، انواع پنبه، لوازم خانگی، وسایل نقلیه باری و مسافری به ترتیب با 41، 5، 4، 4 و 4 درصد تشکیل داده اند.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان هرمزگان با بیان اینکه بیش از 1867 هزار تن کالاهای ترانزیت شده درمدت زمان فوق الاشاره به کالاهایی نظیر ابزار آلات، انواع دارو، انواع چرم و غیره که به عنوان سایر کالاها در نظر گرفته شده اند اختصاص دارد، به سهم عمده حمل ونقل جاده ای کشور در جابه جا یی کالاطی 9 ماه سال جاری اشاره و بیان کرد: استان هرمزگان به ویژه بندر عباس با توجه به وجود زیرساخت ها و امکانات مناسب جاده ای و بنادر از جمله بندر شهید رجایی بیشترین سهم ترانزیت کشور را به خود اختصاص داده است.

جهانبخش در خاتمه یادآور شد: طی مدت یاد شده از 8482 هزار تن کالا، 2256 هزارتن معادل27 درصد از بندر امام، 948 هزارتن معادل 11 درصد از بندرعباس، 733 هزارتن معادل 9 درصد از باشماق و 53 درصد ازسایر مرزها خارج شده است.