آرشیو دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۲۵۹۸
صفحه آخر
۱۶
شمارش معکوس - 10

سینمای لهستان در جشنواره فیلم فجر

زمینه چینی برای حذف جایزه نقدی

سمیه علیپور

شنیده شده بود که در این دوره از جشنواره فیلم فجر جایزه نقدی اعطا نخواهد شد و دلیل آن هم روشن است، نبود بودجه. این خبر از طرف دفتر جشنواره فجر تایید نشده، اما گفت وگویی که از سوی ستادخبری جشنواره با بهنام بهزادی منتشر شد نشان از زمینه چینی بر اعلام رسمی این خبر است. بهزادی در این زمینه گفت: «نکته یی که باید بیشتر به آن توجه داشت اعتبار جایزه است که ببینیم تا چه اندازه است و چه اهمیتی دارد: به نظرم آنچه در جشنواره اهمیت دارد این است که میزان و ملاک سنجشی که هر جایزه دارد صرفا برای خود فیلم باشد نه عوامل بیرونی و مسایل حاشیه ای: زیرا اگر به این شکل باشد هر کسی از دریافت جایزه بیشتر از اینکه خوشحال شود مفتخر خواهد بود. اگر جشنواره فیلم فجر به جایی برسد که دریافت کنندگان جایزه مفتخر باشند به جایزه یی که گرفتند، خیلی بیشتر از ارزش ریالی جایزه اهمیت دارد. امیدوارم جشنواره فیلم فجر به این سمت حرکت کند.» احتمالاتا یکی، دو روز آینده هم دبیر جشنواره اعلام خواهد کرد که اعتبار سیمرغ کافی است و سینماگران بیش از این توقع نداشته باشند و جایزه نقدی حذف.

بخش بین الملل این دوره از جشنواره دارای قسمت چشم انداز سینمای لهستان است. 28 فیلم شامل 21 فیلم کوتاه و 7 فیلم بلند روی پرده جشنواره فجر می رود. در این بخش دو اثر از کارگردان برجسته لهستانی «آندره وایدا» به نمایش گذاشته می شود.

همچنین فیلم کاتین، مردی از آهن (به کارگردانی آندره وایدا)، فردا همه چی بهتر میشه، وقت مردن (ساخته درتا کدیوژاسکا)، نیکی فورمن (به کارگردانی کریستانا فلدمن)، زندگی (ساخته کریستف زانوسی) و آسیاب و صلیب (اثر لخ مایوفسکی) از جمله فیلم های سینمایی هستند که در این بخش به نمایش درخواهند آمد.