آرشیو چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۲۰۴۱۳
اخبار خارجی
۱۲

حمله سنگین هوایی فرانسه به پناهگاه شورشیان در مالی

منابع نظامی فرانسه از تصرف پناهگاه اصلی جنگجویان مسلح در عمق صحرای مالی خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری ها، آخرین گزارش ها از جنگ در مالی، از بازپس گیری شهرهای «دیابالی» و «دوان تزا» توسط ارتش فرانسه و مالی در مرکز این کشور حکایت می کند.

براساس این گزارش، پناهگاه اصلی جنگجویان مسلح در عمق صحرای مالی که در 350 کیلومتری شمال «باماکو» (پایتخت) واقع شده، مرکز اصلی و مهم استقرار شورشیان به شمار می رود که پس از بمباران های سنگین به دست فرانسوی ها افتاده است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویتر، دولت فرانسه اعلام کرد که این پیروزی، قدم مهمی در عملیات این کشور به منظور درهم شکستن مقاومت جنگجویان مسلح در عمق صحرای مالی به شمار می رود.

«ژان ایولودریان» وزیر دفاع فرانسه با ابراز خرسندی از تصرف شهر دیابالی اظهار داشت: این پیشروی ارتش مالی در شهرهای کلیدی شورشیان، موفقیت بزرگی برای باماکو و نیروهای فرانسوی به شمار می رود.

این در حالی است که خبرهای تایید نشده حاکی از این است که در روزهای اخیر شبه نظامیان در مناطق مرکزی مالی پراکنده شده و از رویارویی مستقیم با ارتش مالی و سربازان فرانسوی خودداری می کنند.

همچنین پیشروی ارتش مالی به سوی شمال این کشور، نگرانی در خصوص انتقام جویی های قومیتی از سوی نیروهای امنیتی و گروه های شبه نظامی را افزایش داده است.

از سوی دیگر، دولت مالی وضع فوق العاده را در این کشور به مدت سه ماه دیگر تمدید کرد. به گزارش فرانس 24 این اقدام دولت مالی برای تسلط هرچه بیشتر بر تحولات نظامی و سیاسی در این کشور صورت گرفته است.

در زمینه تحولات منطقه ای، رئیس کمیسیون اقتصادی غرب آفریقا (اکواس) در واکنش به تلاش اتحادیه آفریقا برای مداخله در مالی اعلام کرد: ارزیابی های اولیه نشان می دهد این مداخله نیاز به بودجه 500 میلیارد دلاری دارد، در حالی که اتحادیه اروپا فقط معادل 67 میلیون دلار آن را تقبل کرده است.

روزنامه فیگارو نیز در مقاله ای با تاکید بر این موضوع که جنگ در مالی طولانی خواهد بود متذکر شد: ارتش فرانسه با هدف کمک به ارتش مالی مداخله نظامی کرد اما به دلیل اهداف جاه طلبانه با یک جنگ طولانی در این کشور مواجه خواهد شد.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که ذخایر طبیعی رها شده در مالی از جمله «طلاو اورانیوم» می تواند یکی از دلایل اصلی حمله فرانسه به این کشور باشد.