آرشیو پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۲۸۴۲
فرهنگ و هنر
۳۲

«هابیت»، پانزدهمین فیلم میلیارد دلاری تاریخ سینما

فیلم «هابیت: سفر غیرمنتظره» به کارگردانی «پیتر جکسون» به زودی به جمع فیلم های میلیارد دلاری تاریخ سینما می پیوندد. به گزارش ایسنا، جدیدترین ساخته «پیتر جکسون» با عنوان «هابیت: سفرغیرمنتظره» با کسب 288 میلیون دلار فروش داخلی و 632 میلیون دلار فروش خارجی در آستانه ثبت عنوان پانزدهمین فیلم میلیارد دلاری سینمای جهان قرار دارد.

با توجه به ادامه اکران این فیلم در بیشتر کشورها و آغاز اکران آن از 22 فوریه در چین، انتظار می رود فیلم «هابیت» تا آغاز ماه مارس بتواند مجموع فروش خود را به رقم یک میلیارد دلار برساند. فیلم «تایتانیک» به کارگردانی «جیمز کامرون» در سال 1997 اولین فیلمی بود که توانست با عبور از مرز فروش یک میلیارد دلار در نهایت به فروش خیره کننده 8/1 میلیارد دلار دست یابد. در سال 2003 فیلم «هابیت: بازگشت پادشاه» دیگر ساخته «جکسون» نام خود را به عنوان دومین فیلم میلیارد دلاری تاریخ سینما ثبت کرد و پس از آن فیلم های «دزدان دریایی کارائیب: صندوقچه مرد مرده» در سال 2006، «شوالیه تاریکی» در سال 2008، «آواتار» در سال 2009 به فروش 8/2 میلیارد دلاری دست یافتند.

در طول چند سال گذشته تعداد اعضای باشگاه فیلم های میلیارد دلاری سینمای جهان دو برابر شده است و فروش خارجی تقریبا دوسوم از فروش کل این فیلم ها را تشکیل می دهد. فیلم «شوالیه تاریکی» تنها فیلم میلیارد دلاری تاریخ سینما است که فروش داخلی آن از فروش خارجی اش بیشتر است. فیلم «هابیت: سفر غیرمنتظره» که هم اکنون در مکان بیست وسوم پرفروش ترین های سینمای جهان قرار دارد، پس از فیلم های «انتقام جویان»، «شوالیه تاریکی برمی خیزد» و «سقوط آسمانی» چهارمین فیلمی خواهد بود که در سال 2012 به فروش یک میلیارد دلاری می رسد.