آرشیو شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۱۶۵۷
جهان
۱۱

تقلب دکترهای کابینه

«آنت شاوان» وزیر آموزش آلمان، در رساله دکترایش از منابعی استفاده کرده بدون اینکه به آنها رفرنس بدهد. همین چند کلمه ممکن است آینده سیاسی آلمان را به راه دیگری بکشاند. آنت شاوان از نزدیکان آنگلامرکل است و در صورتی که دانشگاه دوسلدورف این اتهامات را تایید کند، در آستانه انتخابات موقعیت مرکل متزلزل خواهد شد. مرکل از او دفاع کرده و سخنگوی دولت گفته است که صدراعظم نسبت به وزیر آموزش خود اطمینان کامل دارد. البته دفاع مرکل در مقابل چنین اتهامی از یک وزیر دیگرش هیچ کمکی به او نکرد.

در سال 2011 «کارل تئودور زو گوتنبرگ»، وزیر دفاع وقت آلمان پس از طرح اتهام سرقت علمی و این که افشا شد بخش های وسیعی از رساله دکترای خود را از منابعی دیگر کپی کرده، در مقابل فشارها نتوانست مقاومت کند و استعفا داد. پیش از این رسوایی از او به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی صدراعظمی آلمان یاد می شد و محبوب ترین فرد کابینه آنگلامرکل بود.

هر چند که وزیر آموزش اتهام تقلب را قبول نکرده و گفته است قصد ندارد استعفا بدهد، دانشگاه دوسلدورف بنا بر ادعای یک وبلاگ نویس ناشناس، در حال تحقیق روی این موضوع است. گفته شده که تحقیقات اولیه نشان داده شاوان در 60 صفحه از 351 صفحه رساله دکترای خودش سرقت علمی کرده است. معلوم نیست در صورت تایید نهایی تقلب، خانم شاوان بتواند در مقابل افکار عمومی مقاومت کند و استعفا ندهد. می گویند «دکتر شدن» در آلمان به یک مساله تبدیل شده است. همه می خواهند به هر قیمتی، حتی تقلب، عنوان دکتر را در پیشوند نام خود داشته باشند. میلی که هرازچندگاهی رسوایی های اینچنینی به بار می آورد و عرصه سیاست را متشنج می کند.