آرشیو دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۲۰۴۱۷
اخبار کشور
۲

ادعای جدید مقامات غربی درباره برگزاری مذاکرات ایران و 1+5

علی رغم آمادگی ایران برای انجام مذاکرات با 1+5 در ژانویه، مقامات آمریکایی همصدا با سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادعایی جدید اذعان داشتند که ایران از پیشنهاد 1+5 برای مذاکره در ماه جاری میلادی طفره رفته است!

«مایا کوتسیانچیک» روز شنبه به بی بی سی فارسی گفت که پیشنهاد مذاکره برای تاریخ 28 و 29 ژانویه (نهم و دهم بهمن ماه) در شهر استانبول ترکیه بود.

سخنگوی اشتون با بیان این که این گروه (1+5) در مورد محل و تاریخ مذاکرات از خود انعطاف نشان داده است، مدعی شد که ایران با طرح شرایط تازه در عمل درصدد به تاخیر انداختن مذاکرات است.

کوتسیانچیک گفت که دو طرف از ماه دسامبر در حال گفت و گو برای رسیدن به توافقی درباره زمان و مکان مذاکرات بوده اند و افزود: از این که این توافق هنوز حاصل نشده متاسف است، اما تماس های دو طرف برای رسیدن به توافق ادامه دارد.

همچنین بنابراین گزارش، روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن به نقل از یک مقام مسئول در وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد: تاکنون توافقی بر سر دور بعدی مذاکرات انجام نشده است اما تماس ها همچنان برقرار است. همچنین ایران پیشنهاد رفتن به استانبول را برای روز دوشنبه نپذیرفت و از این رو ما تاریخ های جدیدی را در فوریه آینده پیشنهاد کردیم.

به گفته این مقام مسئول، از ماه گذشته تاریخ های زیادی به ایران پیشنهاد شد اما مسئولان ایرانی بی میل هستند و تاریخ ها و مکان ها را تغییر می دهند.

گفتنی است، با وجود آمادگی ایران برای برگزاری مذاکرات 1+5 در تاریخ توافق شده در ماه ژانویه، «هلگا اشمید» معاون کاترین اشتون جمعه شب در تماسی تلفنی با همتای ایرانی خود اعلام کرد که 1+5 آمادگی لازم برای برگزاری مذاکرات در ماه ژانویه را ندارد و تاریخ جدیدی در این گفت وگو برای ماه فوریه پیشنهاد کرد.

علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در این گفت و گو با تاکید بر آمادگی ایران برای انجام مذاکرات با 1+5 از طرف مقابل خواست تا به تاریخ توافق شده برای برگزاری گفت و گوها در ماه ژانویه پایبند باشد.