آرشیو دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۲۶۰۹
حوادث
۱۴

متهم در سال 1369 به اعدام محکوم شده بود

گذشت از قاتل بعد از 32 سال

گروه حوادث| خانواده مردی که 32 سال پیش در جریان یک درگیری به قتل رسیده بود از قصاص قاتل 74 ساله صرف نظر کردند. پرونده این قتل که در سال 1359 در کوه های خاییز منطقه تنگستان در استان بوشهر رخ داده بود به این دلیل بعد از 32 سال به مرحله اجرای حکم رسیده که قاتل در این سال ها متواری بود. با این حال بعد از گذشت سه دهه از قتلی که طی درگیری در این منطقه رخ داده بود متهم فراری خرداد ماه امسال دستگیر شد و به همین دلیل پرونده بار دیگر به جریان افتاد. به گزارش خبرنگار «اعتماد»، خانواده ماشاءالله چهارشنبه گذشته با حضور در واحد اجرای احکام دادسرای منطقه تنگستان رضایت بدون قید و شرط خود را اعلام کردند و به این ترتیب پرونده یی که بیش از سه دهه از تشکیل آن گذشته بود مختومه اعلام شد.

پیش از این در سال 1369 دادگاه به دلیل متواری بودن متهم به صورت غیابی حکم به اعدام وی داده بود اما اجرای حکم منوط به پیدا شدن قاتل فراری بود. متهم این پرونده که در زمان ارتکاب جنایت 42 سال سن داشت، خردادماه امسال در حالی دستگیر شد که مردی 74 ساله شده بود. وی پس از دستگیری درخواست دادخواهی درباره پرونده یی که او متهم اصلی اش است را داده بود، با این حال خانواده ماشاءالله پیش از تعیین وقت رسیدگی مجدد این پرونده از قصاص او صرف نظر کردند.

مراسم گذشت اولیای دم با حضور ریش سفیدان شهرستان تنگستان و دشتستان و خانواده های دو طرف و قاضی دادگاه کیفری استان بوشهر برگزار شد. قاضی آرامی در رابطه با این پرونده گفت: با توجه به گذشت اولیای دم و زمان وقوع حادثه که قبل از حاکمیت قانون حدود - قصاص و دیات مصوب؟ بوده، لذا بر مبنای قانون اساسی سال؟ با مراجعه به منابع معتبر فقهی و بر مبنای نظر مشهور فقها که حکایت از حق الناس بودن قصاص دارد و با گذشت اولیای دم، قصاص منتفی شده و با توجه به گذشت اولیای دم قرار موقوفی تعقیب صادر خواهد شد.