آرشیو سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۱۰۶۷
صفحه آخر
۱۲

دستگیری والی آذربایجان

با نزدیک شدن نیروهای حبیب الله شیبانی به شهر تبریز به دستور لاهوتی، مخبرالسلطنه و تنی چند از همراهانش دستگیر و به اداره ژاندارمری منتقل شدند. بازداشت مخبرالسلطنه جنبه گروگانگیری داشت.(1) شورشیان مخبرالسلطنه را تهدید کردند که اگر از طرف قزاق ها حتی یک تیر شلیک شود او و سایر گروگان ها را تیرباران خواهند کرد. آنان مخبرالسلطنه را وادار نمودند طی تلگرافی(2) از تهران بخواهد با دادن دستور به قزاق ها، مانع از هرگونه اقدام آنها شود. (3)

اعتراض لاهوتی به دموکرات ها

لاهوتی که اوضاع جاری را مناسب نمی دید به دموکرات ها اعتراض کرد و خطاب به آنها اظهار داشت: «... شما مرا به اصلاح امیدوار کردید در صورتی که آنها حاضر به صلح نیستند و نخواهند شد، زیرا قوای ساوجبلاغ را که احضار کرده بودند به طرف تبریز حرکت کرده است...»(4)

تلاش برای پایان دادن به غائله تبریز

عصر امروز رئیس الوزراء و وزیران و عده ای از نمایندگان مجلس شورای ملی به تلگرافخانه رفته و برای پایان دادن به اوضاع بحرانی تبریز، با نمایندگان تبریز مذاکره نمودند.(5)

خسارات تجار ایرانی در شوروی

پس از وقوع انقلاب شوروی و ملی شدن تجارت و صنایع در این کشور خسارات زیادی به تجار، بویژه تجار ایرانی وارد شده بود. به دنبال مذاکرات و مکاتبات وزارت امور خارجه ایران با سفارت شوروی درباره دریافت غرامت برای تجار ایرانی، اظهار داشت که دولت روسیه شوروی، نمی تواند این مساله را فقط نسبت به تجار ایرانی حل نماید چون حتی نسبت به دعاوی تجارتخانه های روسی نیز

اقدامی صورت نگرفته است. از این رو، دولت شوروی این سیاست را در پیش گرفته است که طرفین، خسارات مذکور را ملغی شده محسوب نمایند. (6)