آرشیو چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۲۶۱۱
جامعه
۱۳

محمدعلی نجفی: افزایش اعضای شورای شهر مانع انسجام است

محمدعلی نجفی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ضرورتی برای افزایش تعداد اعضای شورای شهر وجود ندارد، گفت: تحقق این امر کارایی شورای شهر را کم می کند.

به گزارش تسنیم، وی درباره افزایش تعداد اعضای شورای شهر تهران در دوره بعدی شورای شهر، با بیان این مطلب افزود: با افزایش تعداد اعضای شورای شهر تداخل های زیادی در فعالیت های اجرایی بین شورای شهر و شهرداری ایجاد می شود و روند بررسی و تصویب موضوعات را طولانی می کند.

نجفی با بیان اینکه با توجه به تجربه این دوره شورا می توان گفت، اداره کردن شورا با این تعداد عضو مشکل است، ادامه داد: بنده بر این باور هستم که این تصمیم نادرست بوده البته شنیده ها حاکی از این است که نمایندگان مجلس در صدد هستند اجرای آن را به تعویق بیندازند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مواردی مانند مشکل ساز بودن شمارش آراء، چاپ پوسترها و سختی مردم در نوشتن اسامی افراد کاندیدا، تصریح کرد: البته این موارد کار انتخابات را سخت تر می کند ولی نسبت به اینکه کارایی شورای شهر با آن تعداد اعضا کاهش می یابد جزئی تر است.

وی ادامه داد: وقتی تعداد اعضای شورا افزایش یابد گرایش های سیاسی و اجتماعی متفاوت تر و جناح بندی های شورا بیشتر می شود و درمجموع مشکلات به وجود می آید که می تواند به کاهش قدرت نظارت شورای شهر هم منجر شود.

نجفی ادامه داد: در حال حاضر برخی اعضای شورای شهر با بدنه اجرایی شهرداری ارتباط دارند، وقتی 31 عضو شورا بخواهند با شهرداری ارتباط داشته باشند و با سلایق خود بخواهند توصیه هایی به مدیران شهرداری کنند پیدا کردن یک نقطه بهینه برای مدیریت شهرداری مشکل خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی اعضای شورای شهر بر این باورند که افزایش اعضای شورای شهر به نظارت بیشتر بر شهرداری منجر می شود؟ گفت: اگر کسی بر این باور باشد که نظارت شورا بر شهرداری به این معناست که اعضای شورا عملکرد شهرداری را در خیابان ها رصد کنند یک نگاه است اما نگاه بنده نسبت به نظارت شکل سیستماتیک و پویا و نیازمند یک تفکر منسجم است و زمانی که اعضای شورای شهر زیاد شود قطعا این انسجام به سختی صورت می گیرد و تفرقه ایجاد می شود.