آرشیو شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۵۳۰۰
ایران شوک
۲۱

500 روسی مجروح شدند

شرق روسیه در محاصره شهاب سنگ​ها

گروه شوک: شهاب سنگ آسمانی، روسیه را در شوکی بزرگ فرو برد. صبح دیروزعبور قطعات متلاشی شده این شهاب سنگ، منجر به شکستن شیشه خانه ها و زخمی و مجروح شدن بیش از 500نفر شد.

مقامات وزارت امور داخله روسیه توضیح دادند که قطعات این شهاب سنگ – که هر کدام به اندازه یک اتوبوس دوطبقه وزن داشته اند – حوالی ساعت 9 صبح روز جمعه به وقت محلی در آسمان شهر چلیابینسک روسیه، واقع در 1500 کیلومتری شرق مسکو مشاهده شدند.

ساکنان این منطقه موج انفجاری عظیم را احساس کردند و ناگهان صدای مهیب انفجارساکنان شهر را دچار رعب و وحشت کرد. در اثر این اتفاق طبیعی، شیشه همه ساختمان های شهر به هزاران تکه تبدیل شدند و برق منطقه موقتا قطع شد.آکادمی علوم روسیه وزن این شهاب سنگ را حدود 10 تن و سرعت آن را هنگام ورود به جو زمین دست کم 33هزار متر بر ثانیه – 15 برابر سرعت یک گلوله – برآورد کرده اند که در ارتفاع 51 کیلومتری از سطح زمین منفجر شده است.

وزارت امور اضطراری روسیه می گوید که بیش از 20 هزار امدادگر برای کمک به مجروحان و آسیب دیدگان روانه مناطق حادثه دیده شده اند. پلیس از مردم درخواست کرده آرامش خود را حفظ کنند و در خانه​های شان باقی بمانند و در صورت هر گونه مصدومیت با نیروهای امدادگر تماس بگیرند. وزارت امور داخله روسیه تعداد مصدومان حادثه را بیش از 500 نفر گزارش کرده. گفته می شود اغلب مردم براثر تخریب ساختمان ها و شکستن شیشه پنجره ها دچار آسیب دیدگی های جزیی شده اند. با این حال سایر گزارشها حاکی از آن است که دست کم 34نفر از مجروحان در بیمارستان بستری شده و حال 2 نفر از آنها وخیم گزارش شده است. نزدیک به 82 نفر از مجروحان این حادثه را کودکان تشکیل می دهند.

وزارت امور اضطراری روسیه همچنین قطع موقت شبکه خطوط تلفن همراه را در مناطق مرکزی روسیه تایید کرده و همه مدارس تعطیل شده اند. مقامات روسیه در واکنش به نگرانی ها از آسیب دیدن تاسیسات هسته ای می​گویند تاکنون آسیبی به این تاسیسات وارد نشده است.

وزارت دفاع روسیه حفره ای 6 متری را نزدیک دریاچه ای در چلیابینسک شناسایی کرده و سربازانش را برای بررسی آثار

شهاب سنگ به منطقه اعزام کرده است.