آرشیو شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۵۳۰۰
شوک امروز
۲۳

کوه شایعه، موش زایید!

«این کوه باستانی پردیس است که در حومه شهرستان جم قرار دارد. قله این کوه نزدیکترین نقطه زمین به خورشید است چون بالاترین ارتفاع در نزدیکی خط استوا است، از جمله خواص خارق العاده این کوه کمک به درمان مبتلایان به ایدز است. به خاطر نزدیکی این کوه به خورشید، امکان رشد و نمو ویروس های بیماری زا از جمله ویروس HIV صفر است و...»

این نوشته بخشی از ایمیلی است که این روزها در وسعت زیاد به کاربران اینترنتی ارسال شده و جالب آنکه در همین نوشته برای اثبات ادعای درمان ایدز در قله کوه به مقاله پزشکان انگلیسی در روزنامه تایمز اشاره شده و فرد یا افراد تهیه کننده این متن به نقل از تایمز نام کوه را «ANTI HIV Mountain» ذکر کرده اند. اما یک جستجوی ساده و معمولی در فضای مجازی نشان می دهد که نه​تنها چنین ادعایی کذب است بلکه روزنامه تایمز و دانشمندان انگلیسی هرگز چنین مقاله ای منتشر نکرده اند.

نکته جالب اینکه در حالی ادعا می شود این کوه نزدیکترین قله به خورشید را دارد که در همان نزدیکی قله های دیگری نیز وجود دارند که مرتفع تر و بلندتر از آن هستند. همچنین در این ایمیل که البته به نقل از یک سایت خبری هم ارسال شده از دکتری به نام تیم هاپکینز به عنوان یکی از محققان کالج ایمپریال لندن نقل قولی آمده در حالی که اصلا چنین فردی وجود خارجی ندارد.

به نظر می رسد در پشت پرده ارسال برخی ایمیل ها و خبرها در فضای مجازی، اهداف دیگری نهفته است. این مطلب که با «کوه باستانی» شروع شده، کاملا بی معنی است، یعنی اصولا پدیده های طبیعی در زمره طبقه بندی های تاریخی قرار نمی گیرند، همچنین ادعای درمان بیماری ایدز توسط این کوه با استفاده از اشعه خورشیدی نیز نه​تنها غیرممکن است بلکه بنا به نظر کارشناسان امکان دارد برای این بیماران نیز آسیب های روحی شدیدی را در پی داشته باشد.

تبلیغ یک منطقه برای جذب توریست، اقدامی درخور توجه است ولی قطعا این کار با استفاده از تعابیر دروغین و کاربردهای کذب نه​تنها توریستی را جذب نمی کند بلکه پس از یک تحقیق کوچک و آگاهی از دروغ بودن ادعاها کلا پای همه توریست ها را از آن محل دور می کند.