آرشیو دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۲۶۲۰
سیاست
۳

فدا شدن برای اسلام بدون ولایت موضوعیت ندارد

عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه فدا شدن برای اسلام و قرآن جز با تبعیت از ولایت محرز و ممکن نیست، گفت: کسانی که می خواهند فدای اسلام و قرآن شوند، توجه داشته باشند که در اسلام و قرآن، اصل تصرف مشروع در امورات حتی در زبان در چارچوپ پذیرش ولایت است.

حجت الاسلام عبدالمجید اشکوری، استاد فلسفه سیاست موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت وگو با فارس با بیان اینکه برخی نمی دانند چگونه باید فدای اسلام و قرآن شوند، گفت: فدا شدن برای اسلام راه و روشی دارد.

وی با اشاره به اظهارات برخی مسوولان که می گویند حاضرند جان خود را فدای اسلام و قرآن کنند، افزود: این افراد که دقت ندارند و نمی دانند چگونه، کجا و به اذن چه کسی باید فدای اسلام و قرآن شوند، گرچه در دایره حق هستند اما مسوولیت پذیر نیستند و ممکن است این روند، آنها را حتی از دایره خواص اهل حق خارج کند.

اشکوری با بیان اینکه فدا شدن برای اسلام و قرآن جز با تبعیت از ولایت محرز و ممکن نیست، تاکید کرد: اگر فردی بخواهد فدای اسلام و قرآن شود و در دایره حق عمل کند هیچ راهی جز تبعیت از ولایت و عمل در چارچوب ولایت ندارد: بنابراین مسوولان محترم با توجه به مبانی دینی و تئوری ولایت فقیه توجه داشته باشند که چگونه باید عمل کنند که دینی و قرآنی باشد.

اشکوری همچنین افزود: کسانی که می خواهند فدای اسلام و قرآن شوند، توجه داشته باشند که در اسلام و قرآن، اصل تصرف مشروع در امورات حتی در زبان در چارچوپ پذیرش ولایت است: ولایتی که برای خداست و ولایت امرش که همان ولایت خاص امام معصوم است و در زمان غیبت این ولایت، به ولی فقیه می رسد.

وی با بیان اینکه در اسلام و قرآن هیچ مسوولی حجت در مقام عمل ندارد، مگر به اذن، اجازه و تنفیذ ولایت، گفت: مسوولی که در زمان غیبت، تحت امر ولی فقیه نباشد حتی مشروعیت برای تصرف در زبان خودش را هم نخواهد داشت.

اشکوری گفت که ادعای فدا شدن برای اسلام و قرآن بدون ولایت، غیر ممکن است و فرض اگر باشد موضوعیت نداشته و طاغوتی است.