آرشیو شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۲۶۲۴
جهان
۶

دور دنیا

اعتراض به ترکیه| دولت یونان با ارسال نامه یی به سازمان ملل متحد، خواستار رسیدگی این سازمان به تصمیم ترکیه برای استخراج گاز هیدروکربن از مناطقی در دریای مدیترانه شد که یونان آن را محدوده فلات قاره خود می داند. وزیر امورخارجه یونان در سخنانی ضمن علاقه یونان به داشتن روابط مناسب با کشورهای همسایه، این تصمیم ترکیه را تهدیدی برای امنیت کشور و مخالف معاهدات بین المللی و ناقض حقوق یونان در استفاده از منابع دریایی خوانده است.

سفر مهم | نخست وزیر ژاپن برای افزایش همکاری های امنیتی و تجاری، راهی امریکا شد. شینزو آبه در این سفر با باراک اوباما ملاقات می کند. گفته می شود مشکلات تجاری، اختلافات با چین و آزمایش هسته یی اخیر کره شمالی از موضوعات مورد بحث مقامات دو کشور خواهد بود. آقای آبه موضع گیری امریکا را برای حل مناقشات ارضی چین و ژاپن مهم و حیاتی دانست.

تیراندازی|دست کم سه کشته و شش زخمی و صدمات مالی به چند خودرو، نتیجه آخرین تیراندازی خبرساز در ایالات متحده امریکا بود. طبق گزارش پلیس شهر لاس وگاس، این اتفاق ناشی از بروز اختلاف میان چند نفر در هتلی نزدیک محل حادثه بود. تیرانداز راننده یک خودروی رنج روور بود که راننده یک خودروی مازراتی را مورد هدف قرار داد و از صحنه حادثه فرار کرد.

فرمان انتخاباتی| محمد مرسی زمان برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور را از 27 آوریل تا ماه ژوئن به مدت دو ماه اعلام کرد. در فرمان رییس جمهور مصر آمده است که به دلیل کمبود نیروهای ناظر برای برگزاری انتخابات، رای گیری در چهار مرحله و برای چهار منطقه مصر برگزار خواهد شد. مجلس جدید قرار است در روز ششم ماه جولای شروع به کار کند.

سالگرد اعتراضات| مخالفان دولت مراکش در شهرهای رباط و دارالبیضا در اعتراض به گرانی و وضع بد معیشتی و نیز نادیده گرفته شدن حقوق بشر در این کشور دست به تظاهرات زدند. این تظاهرات هزار نفری با فراخوان «جنبش 20 فوریه» و در دومین سال تاسیس این جنبش برگزار شد. معترضان در شعارهایشان خواستار اجرایی شدن واقعی اصلاحات سیاسی و آزادی زندانیان سیاسی در مراکش شدند.