آرشیو یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۳۶۳۹
اقتصاد
۴

شاغلان کشور بیشتر از ظرفیت کار می کنند

براساس نتایج آمارگیری نیروی کار در پاییز امسال عمده شاغلان کشور بیش از استاندارد کار می کنند.

به گزارش ایسنا، براساس این آمارگیری بررسی سهم شاغلان پانزده ساله و بیشتر با ساعت کار معمول 49 ساعت و بیشتر نشان می دهد که 8/39 درصد شاغلان به طور معمول بیش از 49 ساعت در هفته کار می کنند. این شاخص که یکی از نمایانگر های کار شایسته است تاکید می کند در کشور سهم زیادی از شاغلان بیشتر از استاندارد فعالیت کاری دارند.

طبق این گزارش، بخش خدمات با 1/47 درصد بیشترین سهم اشتغال بخش های عمده اقتصادی را به خود اختصاص داده است و صنعت با 8/34 درصد و کشاورزی با 1/18 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند. همچنین بررسی نرخ بیکاری جوانان پانزده تا بیست و چهار ساله حاکی است که 8/25 درصد از جمعیت فعال این گروه سنی در فصل پاییز بیکار بوده اند که این شاخص بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

این در حالی است که بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری جوانان پانزده تا بیست و چهار ساله کل کشور بیانگر آن است که این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال گذشته 5/0 درصد و نسبت به فصل قبل 2/1درصد کاهش یافته است.

همچنین نرخ بیکاری جوانان پانزده تا بیست و نه ساله نیز حاکی است که 23 درصد جمعیت فعال در این گروه بیکارند که این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال گذشته 9/0 درصد و نسبت به فصل قبل 8/1درصد کاهش یافته است.