آرشیو یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۳۶۳۹
جهان
۶

مردم ایتالیا پای صندوق های رای

مردم ایتالیا که در شرایط بحرانی سختی به سر می برند امروز و فردا به پای صندوق های رای خواهند رفت تا نامزدهای مورد نظر برای پارلمان آینده را برگزینند.

این انتخابات سرنوشت نخست وزیر آینده را نیز تعیین خواهد کرد و ضمنا معلوم خواهد کرد که آیا سیلویو برلوسکنی یک بار دیگر به قدرت بازخواهد گشت یا خیر. به دلیل بحران اقتصادی فراگیر در اروپا مردمان سایر کشورهای اروپایی نیز چشم به انتخابات ایتالیا دوخته اند تا ببینند چه کسی نخست وزیر آینده این کشور خواهد بود.

به گزارش ایسنا، اواخر سال 2011 میلادی بود که نبود اطمینان در خصوص توان ایتالیا برای پرداخت بدهی خود که از 7 درصد فراتر رفته بود کشورهای عضو منطقه یورو را به وحشت انداخت؛ زیرا این همان واقعیتی بود که پیشتر موجب شد تا یونان، پرتغال و ایرلند از اتحادیه اروپا درخواست وام کنند.

مشکل این است که اقتصاد ایتالیا حدود دو برابر اقتصاد ترکیبی این سه کشور است. هنوز مشخص نیست که آیا اتحادیه اروپا می تواند به ایتالیا که سومین اقتصاد منطقه یورو محسوب می شود، وام بدهد یا خیر.

بحران اقتصادی در ایتالیا، منجر به استعفای سیلویو برلوسکنی، نخست وزیر وقت و روی کار آمدن ماریو مونتی، تکنوکرات شد و او توانست ایتالیا را که در آستانه فروپاشی قرار داشت، نجات دهد. البته روش های ماریو مونتی از جمله افزایش مالیات و کاهش بودجه دولتی مردم پسند نبود.

برلوسکنی و مونتی هر دو در انتخابات امروز شرکت می کنند. بپه گریلا، فعال، وبلاگ نویس و کمدین ایتالیایی و آنتونیو اینگرویا، یک قاضی مخالف مافیا نیز در این انتخابات به رقابت می پردازند، اما بسیاری از کارشناسان می گویند هنگامی که آرا شمارش شود، احتمالاپی یر لوئیجی برسانی، وزیر پیشینه کابینه بیشترین رای را می آورد.

عملیات شمارش آرا از عصر دوشنبه آغاز شده و ابتدا نتیجه غیر رسمی و سپس نتیجه رسمی اعلام خواهد شد. نخستین داده ها در خصوص نمایندگان مجلس سنا خواهد بود و سپس نتیجه مجلس نمایندگان اعلام خواهد شد. بر اساس آمارها، 51 میلیون ایتالیایی در انتخابات مجلس سنا و نمایندگان واجد شرایط حق رای دادن هستند.