آرشیو دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۵۳۰۸
شوک امروز
۲۲

سارق تابلوی نقاشی «سالوادور دالی» در یونان به دام افتاد

گروه شوک: سارق یونانی که اقدام به ربودن یکی از تابلو های بسیار گرانقیمت سالوادور دالی، نقاش مشهور اسپانیایی از گالری منهتن نیویورک کرده بود، شناسایی و دستگیر شد.

این مظنون 29ساله که فیووس ایستاوریوگلو نام دارد، تلاشش برای به سرقت بردن اثر مشهور دالی را کوششی «احمقانه» خوانده و از عمل خود اظهار ندامت و پشیمانی کرد.

ایستاوریوگلو به طرز شگفت​انگیزی در روز روشن وارد گالری منهتن شد و در مقابل دوربین های امنیتی مداربسته اثر نقاشی گرانقیمت «دالی» را در یک کیسه مخصوص خرید قرار داد و از محل متواری شد. وی سپس با آسودگی خاطر سوار هواپیما شد و به کشورش بازگشت. اما مدتی بعد، وی که از جست و جوی جدی ماموران برای یافتن سارق این اثر هنری وحشت زده شده بود، اثر سالوادور دالی را از طریق پست به ایالات متحده بازگرداند.

مقامات مسئول با استفاده از رد اثر انگشتی که از ایستاوریوگلو روی بسته پستی به جامانده بود خیلی زود توانستند وی را شناسایی و ردیابی کنند. این سارق عجیب روز سه​شنبه گذشته در دادگاه حاضر شد تا محاکمه شود. رسانه های خبری ارزش اثر هنری تابلو به سرقت رفته را حدود 150 هزار دلار برآورد کرده اند.

کارآگاه پلیس نیویورک برای کشاندن سارق یونانی به ایالات متحده دست به طرح نقشه ای هوشمندانه زد و در لباس صاحب یک گالری هنری به وی پیشنهاد کار به عنوان مشاور خودش را داد و به این ترتیب توانست وی را در دام پیشنهاد چرب و نرم خود گرفتار کند. ماموران پلیس فدرال، ​ در 16 فوریه 2013 (28 بهمن ماه) پس از چند ماه انتظار، سرانجام ایستاوریوگلو را هنگام ورودش در فرودگاه

جان اف کندی دستگیر و روانه زندان کردند.