آرشیو پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۲۶۲۹
بازار پول و سرمایه
۵

وضعیت بازار خودرو در روزهای اخیر

پراید ارزان شد

گروه اقتصادی| پس لرزه های صحبت های رییس جمهور و تحقیق و تفحص از خودروسازان همچنان ادامه دارد و سبب کاهش قیمت 2 تا 3 میلیونی محصولات ایران خودرو و کاهش یک تا 5/1 میلیونی محصولات سایپا شده است.

رییس جمهور شنبه شب خودروسازان را مورد انتقاد شدید قرار داد و اظهارات وی سبب تصویب تحقیق و تفحص از خودروسازان در روز یکشنبه شد.

احمدی نژاد در نشست خبری تلویزیونی خود از تصمیمات جدید برای بازار خودرو و از احتمال سلب اختیار از وزارت صنعت و تجارت در رابطه با تنظیم بازار خودرو خبر داد.

این اظهارات نیز سبب شد تا وزیر صنعت، معدن و تجارت به سازمان حمایت از مصرف کنندگان در قیمت های جدید خودروها دستور تجدیدنظر دهد. همچنین نمایندگان مجلس نیز با؟ رای موافق، تحقیق و تفحص از عملکرد صنایع خودروسازی کشور و شرکت های خودروساز را تصویب کردند.

این در حالی است که تصمیمات جدید برای کنترل بازار خودرو به اینجا ختم نشد و خبرگزاری ها نیز از برکناری سعید مدنی، مدیرعامل سایپا و معرفی عیسی حسین پناه به عنوان جانشین وی خبر دادند.

اما گویا قرار نیست پس لرزه های بازار خودرو تمام شود، زیرا در دو روز گذشته تاکنون اظهارنظر مسوولان و تصمیمات دولت سبب کاهش 2 تا 3 هزار تومانی محصولات ایران خودرو و کاهش یک تا 5/1 میلیون تومانی محصولات ساپیا در بازار شده است. امروز در بازار خودرو پراید111 مدل sx با قیمت 5/18 میلیون تومان و پراید111 مدل SL به قیمت 5/17 میلیون تومان خرید و فروش شد و پراید131 مدل sx با قیمت 17 میلیون تومان و پراید131 مدل SL با قیمت 16 میلیون تومان معامله شد. پژوی پرشیا سال با قیمت 5/32 میلیون تومان و دوگانه سوز همین مدل نیز به قیمت 5/33 میلیون تومان به مشتریان عرضه شد. پژو 405 نیز اکنون در بازار 26 میلیون تومان و دوگانه سوز همین مدل نیز 27 میلیون تومان قیمت دارد. سقوط آزاد قیمت خودروها همچنان ادامه دارد. به طوری که اکنون مگان با قیمت 79 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می شود و شاهد کاهش قیمت بیش از 5 میلیون تومان است.

در این میان قیمت انواع پژو 206 تغییر چندانی نداشته و فعالان بازار دلیل آن را عرضه نشدن این محصولات از سوی کارخانه ها و نمایندگی ها در بازار می دانند. البته کارشناسان پیش بینی می کنند قیمت خودرو طی هفته ها و روزهای آینده با روند کاهشی مواجه شود.