آرشیو پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۲۶۲۹
سیاست
۳

خوش بینی صالحی، لاریجانی، کری و هیگ

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران که در وین به سر می برد، گفت: من مطمئنم ایران و گروه 1+5 می توانند درباره موضوع هسته یی به توافق برسند. به گزارش فارس، صالحی با اشاره به مذاکرات اخیر میان ایران و گروه 1+5 در قزاقستان گفت: من بسیار خوشبین هستم که می توانیم با 6 قدرت جهانی توافق کنیم.

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دور جدید گفت وگوها میان ایران و 1+5، اظهار کرد: ما تا به حال در این گفت وگوها خوب ظاهر شدیم و پیشنهادات کاملاروشنی دادیم، به نظر می رسد آنها هم متوجه این شدند که مساله هسته یی ایران باید از طریق گفت وگو حل شود. به گزارش ایسنا، لاریجانی در جریان سفر خود به هند، با اشاره به مساله هسته یی ایران، گفت: غربی ها در مساله هسته یی بهانه جویی می کنند زیرا ما عضو آژانس هستیم، ان. پی. تی را پذیرفته ایم و فعالیت هایمان تحت مقررات ان. پی. تی انجام می شود، اما آنها با منطق دیگر فشارها بر ایران را آغاز کرده اند که قطعا نمی توانند با این فشارها به نتیجه برسند. رییس مجلس شورای اسلامی افزود، مساله هسته یی ایران به زودی حل خواهد شد.

وزیر امور خارجه امریکا نیز اعلام کرد که مذاکرات شش کشور موسوم به 1+5 با ایران را مفید می داند. به گزارش فارس، جان کری، اظهار داشت: گفت وگوهای هسته یی با ایران مفید بود. اگر ایران به طور جدی به همکاری بپردازد، می توان به توافقی درازمدت و جامع دست یافت. وی افزود: امریکا آماده است تا با ایران وارد بحث های دوجانبه شود.

وزیر خارجه انگلیس در توصیف دور جدید مذاکرات میان ایران و 1+5، اظهار داشت: این مذاکرات «گامی سودمند» بود. ویلیام هیگ، در صفحه توییتر خود نوشت: گفت وگوها با ایران در «آلماتی» گام اول سودمندی بود.

منتظریم تا ایران در نشست بعدی در ماه مارس، پاسخ مثبتی به طرح 1+5 بدهد. این در حالی است که سرگئی ریباکوف، معاون وزیر خارجه روسیه و «مایکل مان» سخنگوی «کاترین اشتون» هم پیش از این، مذاکرات آلماتی را «سودمند» توصیف کرده بودند.