آرشیو سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۵۳۱۵
تجسمی
۱۹
یادداشت

فجر ویترین جمهوری اسلامی ایران

اصغر امیرنیا

پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر رویکرد اصلی خود را یافته که آن نگاه فجر به انقلاب اسلامی ایران با ارائه موضوع ها در بخش های مختلف آن بوده که هم از نظر کیفی و هم کمی موفق عمل کرده است.

با موضوعی شدن جشنواره فجر با انتقاد برخی دوستان و هنرمندان مواجه شدیم اما نتیجه آن را تفکر در خلق آثار جدید ارائه شده و به نمایش در آمده در فجر امسال دیدیم.

معتقدم حضور 65 درصدی هنرمندان استانی به ما این نوید را می دهد که این جشنواره به عنوان دغدغه ای برای هنرمندان در آمده که توانسته جای خود را در میان آن ها باز کند و دیگر تمرکز آن صرفا بر مرکزنشین ها نیست.

جشنواره فجر تنها مختص به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست بلکه تمام جامعه هنری در برابر آن مسئولند و این جشنواره ویترین جمهوری اسلامی ایران است.

حذف بخش آزاد از این رویداد فرهنگی باعث خلق آثاری نو در فضای تجسمی کشور شد که در جشنواره ششم نیز باقی می ماند، بحث برگزاری تجسمی فجر با دوسالانه ها فرق دارد، هر هنرمندی که بخواهد می تواند ذهنیت خود را در موضوع های آزاد در دوسالانه ها عرضه کند اما برای حفظ این روش تلاش خواهیم کرد. شاید برخی موضوع ها امسال همخوانی کمتری با بعضی از رشته های این جشنواره داشته که با اصلاح این مورد در دوره های بعد بستری برای خلق آثار جدید که نیاز هنر ایران و جمهوری اسلامی است، فراهم خواهیم کرد.

اگر بخواهم این جشنواره را نقد کنم باید بگویم جشنواره باید زودتر از این ها آغاز به کار می کرد، شورای سیاستگذاری جدی تر عمل کند، نشست های تخصصی با انجمن های مختلف برای برگزاری بهتر این رویداد فرهنگی صورت گیرد، فضای نمایشگاهی در نظر گرفته شده برای ارائه آثار بیشتر شود و داوران با موضوع ها ارتباط بهتری برقرار کنند.

ما از طریق مکاتبه نظرات و نقدها را می شنویم و بر اساس واقعیت برای بهتر شدن جشنواره هنرهای تجسمی فجر برنامه ریزی می کنیم. اگر فردی ما را نقد منصفانه کند، فکر نمی کنیم که ضعف های ما را برملاکرده بلکه به عنوان چراغ راه آینده، پیشنهادها را در نظر خواهیم گرفت.

٭سرپرست مرکز هنرهای تجسمی