آرشیو سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۵۳۱۵
دین و اندیشه
۱۲

دایرئ المعارف نگاری با رویکرد به دایرئ المعارف قرآن کریم توسط مرکز فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد

مرکز فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی کتاب «دایرئ المعارف نگاری با رویکرد به دایرئ المعارف قرآن کریم» را منتشر کرد.

هدف از انتشار این کتاب که توسط حجت الاسلام علی اکبر مومنی تدوین شده، فراهم کردن زمینه مناسب برای نگرش علمی و روشمند به بزرگترین دایرئ المعارف قرآن کریم و نیز بررسی امتیازها و کاستی های آن است. این اثر که مجموعه ای از مقالات و مصاحبه ها در زمینه معرفی، مقایسه و نقد دایرئ المعارف است، شامل چهار گفت وگو با صاحبنظران عرصه دایرئ المعارف نویسی و کتب مرجع و همچنین شش مقاله از نویسندگان قرآن پژوه است که در چهار فصل ارائه شده است. در فصل اول، دایرئ المعارف قرآن کریم معرفی شده و از ضوابط دایرئ المعارف نویسی سخن گفته شده است. نقش و جایگاه دایرئ المعارف قرآن در پژوهش های قرآنی، در فصل دوم مورد بحث قرار گرفته است. در فصل سوم نیز دایرئ المعارف قرآن کریم با دایره المعارف لایدن و دایرئ المعارف اسلام مقایسه شده و کاستی های دایرئ المعارف قرآن کریم، در فصل چهارم مورد بررسی قرار گرفته است.