آرشیو پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۳۶۴۹
دانش
۱۲
قاب ایرانی

عنکبوت باغی

دکتر احمد کریمی

این یک عنکبوت تور مدور باغی است. شاید به این دلیل که تارهای خود را اغلب میان درختان یا بوته های پر شاخ و برگ پرچین باغ ها می سازد به این نام مشهور شده است.

اکثر آنها نقش های رنگین و زیبایی بر پشت یا جلوی شکمشان دارند و البته کاملابی آزارند. این عنکبوت ها از خانواده نسبتا پر جمعیت Araneidae با بیش از 2500 گونه مختلف هستند.

اعضای این خانواده تورهای مدوری می سازند و می توان گفت نزد عموم مردم شناخته شده تر از سایر عنکبوت ها هستند و از نظر اندازه بسیار متنوعند، مثلاطول بدن گونه های جنس Singa به زحمت به دو میلی متر می رسد، در حالی که طول بعضی از انواع گرمسیری جنس Nephila بیش از 500 میلی متر (نیم متر) است! حتی گزارش هایی از به دام افتادن پرندگان در تارهای مدور و بزرگ آنها وجود دارد. این عکس را چند سال پیش در کوهپایه های طالقان گرفتم و به یکی از گونه های این خانواده از جنس Araneus مربوط است.

به نقش برگ مانند پشت این عنکبوت توجه کنید. این یک مکانیسم اساسی و بی نظیر برای شکار است. در واقع جانور برای استتار و هماهنگی با گیاهان و گاه اشیای بی جان اطراف خود تغییراتی یافته و دورتر از تار مدور خود در حالی که پاهایش را در سینه جمع می کند به کمین می نشیند.

البته برای گرفتن این عکس و ثبت هیبت کامل آن مجبور شدم عنکبوت را برای چند دقیقه از مخفیگاهش خارج کنم. در همین حین ناخواسته باعث شدم تعداد بی شماری از شته ها که لابه لای گیاهان پنهان شده بودند به این طرف و آن طرف پرواز کنند و از قضا به تار سوژه من هم بچسبند. به این ترتیب عکس من ترکیبی از یک عنکبوت زیبای Araneusceropegius است و تعداد زیادی شته در دام افتاده!

بیچاره شته ها! اگر بیخودی نترسیده بودند زندگی شان طولانی تر شده بود.