آرشیو یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۱۶۹۲
اقتصادی
۵

تامین کسری بودجه عمومی از حساب ذخیره ارزی مجاز است

ایسنا: ماده 85 قانون برنامه پنجم توسعه به حساب ذخیره ارزی پرداخته و فعالیت این حساب را که حاصل از قواعد نفت است را طبق قانون برنامه چهارم توسعه با اعمال اصلاحات و تغییراتی مجاز شمرده است.

بند «الف» این ماده به منابع این حساب اشاره کرده و توضیح داده است: عواید حاصل از صادرات نفت اعم از نفت خام و میعانات گازی به صورت نقدی و تهاتری و درآمد دولت از صادرات فرآورده های نفتی و خالص صادرات گاز در سال 89 و سال های بعد پس از کسر مصارف ارز پیش بینی شده در قانون بودجه کشور و پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی به حساب ذخیره ارزی واریز خواهد شد.

بند «ب» این ماده بخشی از استفاده های این حساب را برشمرده و مقرر کرده است تامین کسری بودجه عمومی دولت ناشی از کاهش منابع ارزی حاصل از صادرات نفت خام، گاز و میعانات گازی نسبت به ارقام پیش بینی شده در قوانین بودجه سنواتی از محل حساب ذخیره ارزی مشروط بر اینکه از دیگر منابع قابل تامین نباشد با تصویب مجلس شورای اسلامی مجاز خواهد بود.

بند «ب» ماده 85 پیگیری وصول اقساط و سود تسهیلات اعطایی از محل حساب ذخیره ارزی و واریز آن به حساب مزبور از طریق بانک های عامل را به عهده دولت گذاشته است.

بند «د» این ماده نیز ایفای باقیمانده تعهدات حساب ذخیره ارزی به بخش های غیردولتی، خصوصی و تعاونی را به عهده حساب ذخیره ارزی گذاشته و ایجاد هر گونه تعهد جدید را ممنوع اعلام کرده است.