آرشیو شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۵۳۲۴
ادبیات - موسیقی
۱۹
معرفی کتاب

آقای پیپ

امیرحسین سلوکی

رمان «آقای پیپ» نوشته لوید جونز با ترجمه فریده اشرفی منتشر شد.

این داستان از رمان «آرزوهای بزرگ» چارلز دیکنز الهام گرفته است و در میانه داستان، اثر مطرح دیکنز نقشی کلیدی می یابد. حوادث این رمان در جزیره ای واقع در استرالیا روی می دهد و نویسنده مسائل مربوط به جنگ های داخلی و مشکلات این جزیره را در اوایل دهه 90 میلادی به نمایش می گذارد.

از نکات قابل توجه در این کتاب نثر آن به شمار می آید؛ نثری سلیس و جذاب که موضوع داستان آن هم سنگین و آمیخته با طنز است.

نویسنده دختربچه ای را به عنوان راوی برگزیده و زیبایی کار او هماهنگی بین این موضوع کاملا جدی و شورانگیز با کلام یک نوجوان است که اثری جالب و خواندنی را پدید آورده.

در این رمان آقای واتس در جزیره ای مشغول تدریس به کودکان بومی است و برای آنها رمان «آرزوهای بزرگ» دیکنز را می خواند. آقای واتس یک سفیدپوست اهل نیوزیلند است و بعد از ازدواج با یکی از اهالی آن جزیره از کشور خود مهاجرت کرده است.

کودکان این جزیره، به خصوص شخصیت محوری داستان به نام ماتیلدا، شیفته شخصیت جوان این اثر داستانی می شوند.

فارغ از قدرت نویسنده در ماجراجویی و تکنیک های نگارش وی، کتاب وی پر از زندگی است. «آقای پیپ» را بسیار تحسین کرده اند و از جمله برنده جایزه بهترین کتاب سال، برنده نشان مونتانا، نامزد جایزه من بوکر در سال 2007 و برنده جایزه نویسندگان کشورهای مشترک المنافع شده است. مجلات و روزنامه های معتبر این رمان را نقد کرده اند و درباره آن نوشته اند ولی در عین حال داستانی است برای لذت بردن، شناختن و درک کردن.

رمان «آقای پیپ» نوشته جونز با ترجمه فریده اشرفی در 288 صفحه با قیمت 8 هزار تومان از سوی نشر آموت منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.