آرشیو یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۳۶۵۷
صفحه آخر
۲۰
چهره

خداحافظی مرد اخلاق فوتبال

رضا پورعالی

مهدی مهدوی کیا از فوتبال رفت؛ کاملابی سر و صدا و بدون آن که بخواهد حاشیه ای برای تیم محبوبش ایجاد کند. دلیل این خداحافظی را یحیی گل محمدی بهتر از هر کس دیگر می داند. او به عنوان سرمربی پرسپولیس معتقد است مهدی نمی تواند به این تیم کمک کند!

جالب آن که سیر نیمکت نشینی های مهدوی کیا هم از همان روزی آغاز شد که یحیی روی نیمکت این تیم نشست. 20 دقیقه بازی در هفته هجدم، 13دقیقه بازی در هفته نوزدهم و بعد هم 59 دقیقه بازی در شهرآورد.

اینها همه دقایقی هستند که این مربی جوان طی گذشت 13 هفته از دور برگشت به کاپیتان تیمش بازی داد.

البته خیلی ها معتقدند چنین رفتاری شایسته بازیکنی باسابقه چون مهدوی کیا نیست، آن هم در شرایطی که او هرگاه در این فصل در ترکیب قرمزها به میدان رفته از بازیکنان تاثیرگذار این تیم بوده است. به همین خاطر هم خداحافظی این بازیکن محبوب با واکنش های متعددی همراه شد. دیروز فوتبالی های زیادی در مصاحبه خود گفتند رفتار پرسپولیس با مهدوی کیا رفتار خوبی نبوده است.

آسان نیست. بعد از بیست و چند سال حضور در فوتبال به تو بگویند کارایی لازم را نداری و تو که می دانی هنوز تمام نشده ای، بدون کوچک ترین اعتراضی از این تصمیم تمکین کنی.

همین رفتارهاست که مهدی مهدوی کیا را از خیلی های دیگر متمایز می کند. مرد اخلاق فوتبال ایران که همین چند روز پیش جایزه اخلاق ورزش کشور را هم گرفت، وقتی احساس کرد، ادامه نیمکت نشینی هایش می تواند تیم را به حاشیه ببرد، بدون آن که اعتراضی داشته باشد، به تصمیم سرمربی احترام گذاشت و خود را تسلیم سرنوشت کرد. این رفتار حرفه ای، یکی از همان مشخصه هایی است که در بازیکنان بزرگ فوتبال وجود دارد.

مهدی مهدوی کیا آخرین نفر از نسل طلایی فوتبال ایران است؛ نسلی با ستاره هایی چون احمدرضا عابدزاده، علی دایی، خداداد عزیزی و کریم باقری که فوتبال را پس از وقفه ای چند ساله دوباره به خانه های مردم بازگرداند. نسلی که بیشتر آنان با ناراحتی و بدون انجام بازی خداحافظی از فوتبال رفتند.