آرشیو یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۳۶۵۷
سلامت
۱۶

خبر سلامت

غذای پرچرب برای زنان باردار؛ ممنوع

یک کارشناس مامایی بیمارستان شهید صدوقی یزد گفت: مصرف مواد غذایی پرچرب در زنان باردار باعث نفخ، سوزش سردل و اختلال در خواب شبانه می شود. نازیلانقشین در گفت وگو با ایسنا افزود: ایستادن طولانی مدت یا خم و راست شدن های زیاد موجب بروز کمردرد و دردهای عضلانی می شود که برای بهبود این دردها فرد باید مدت زمانی طولانی استراحت یا از داروهایی خاص استفاده کند که حتی ممکن است برای جنین مضر باشد، بنابراین بهترین راه این است که خانم باردار از انجام این گونه فعالیت ها پرهیز کند.

وی تاکید کرد: در این دوران، مادر به دلیل بزرگ شدن شکم ونبود تعادل هنگام ایستادن، نباید از نردبان و چهارپایه بالابرود و توجه داشته باشد که اوایل دوران بارداری هم ممکن است با سرگیجه های ناگهانی روبه رو شود و در نتیجه رفتن روی چنین سطوحی اشتباه است.

نقشین گفت: فعالیت بیش از حد و خستگی در دوران بارداری ممکن است به ایجاد عوارضی مانند سقط جنین، شروع دردهای زودرس زایمانی و پارگی کیسه آب منجر شود. وی با بیان این که یکی دیگر از عوارضی که معمولابعد از تعطیلات نوروز گریبانگیر اشخاص می شود، یبوست و اختلالات گوارشی است، افزود: علت مهم بروز اختلالات گوارشی، افراط در مصرف غذا و نیز استفاده زیاد از غذاهای چرب و سرخ کرده است.

فشارخونی ها آجیل خام بخورند

به گفته یک کارشناس تغذیه، مبتلایان به فشار خون می توانند از انواع خام و بدون نمک آجیل استفاده کنند.

مریم شیرمستی در گفت وگو با ایسنا، درباره مصرف انواع آجیل افزود: انواع مختلف آجیل خواص درمانی زیادی برای افراد دارد و از این لحاظ مصرف میزان معمول آنها توصیه می شود. وی با تاکید بر این که انوع آجیل حاوی مواد معدنی مفید و فیبر بالایی است، ادامه داد: فیبر بالای آجیل سبب پایین آمدن اسید اوریک خون شده و مصرف مقادیر متعادل آن در مبتلایان به کلسترول و قند خون توصیه می شود.

این کارشناس تغذیه در ادامه انواع آجیل را حاوی اسیدهای چرب ضروری امگا 6 دانست و افزود: بنابراین مصرف آجیل در پیشگیری از بروز بیماری ها و سکته های قلبی عروقی مفید است. همچنین مصرف بادام، فندق و سویا در افزایش ترشح هورمون رشد در کودکان و نوجوانان مهم ارزیابی می شود.