آرشیو یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۳۶۵۷
جامعه
۱۷

شیوه جدید پذیرش دانشجوی دکتری در پردیس های دانشگاهی

مدیرکل شورای گسترش وزارت علوم از دو شیوه جدید پذیرش دانشجوی دکتری در پردیس های خودگردان و دانشگاه ها خبر داد.

ابوالفضل حسنی در گفت وگو با مهر افزود: با توجه به سیاست وزارت علوم برای پردیس های دانشگاهی مبنی بر افزایش پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی، به دو شیوه دیگر و از طریق آزمون نیمه متمرکز پذیرش دانشجوی دکتری امکان پذیر شد؛ البته شیوه های دیگر هم وجود دارد.

وی گفت: نخست این که دانشگاه ها در سایت اصلی می توانند 20 درصد ظرفیت رایگان خود را از طریق کنکور سراسری و برمبنای رتبه ای که داوطلبان کسب می کنند، به صورت نوبت دوم بپذیرند. به گفته حسنی در شیوه دوم دانشگاه ها 50 درصد ظرفیت اصلی یا رایگان خود را می توانند در پردیس های دانشگاهی زیر نظر سازمان سنجش آزمون برگزار کنند و دانشجوی دکتری بپذیرند.

مدیرکل شورای گسترش وزارت علوم تاکید کرد: در گذشته این طور بود که دانشگاه های بدون پردیس، دانشجوی نوبت دوم را تحت عنوان شبانه پذیرش می کردند، در حالی که لفظ شبانه اصلااشتباه است و ما دانشجوی شبانه نداریم، ولی وقتی که پردیس دانشگاهی را راه اندازی کردیم، دانشگاه ها اعلام کردند علاوه بر دانشجوی نوبت دوم در پردیس دانشگاهی هم اقدام به پذیرش دانشجو می کنند که نمی توان این اقدام را پذیرفت.

وی گفت: بنابراین لازم بود این ظرفیت ها مشخص شود و افرادی که به دانشگاه وارد می شوند، از نظر کیفیت علمی مجزا شوند، بنابراین داوطلبانی که از طریق کنکور پذیرش و دانشجوی نوبت دوم محسوب می شوند، می توانند تا 20 درصد در سایت اصلی پذیرش شوند که این نوبت دومی هم در مدرک تحصیلی شان ثبت خواهد شد. حسنی با بیان این که آیین نامه مذکور از سال تحصیلی آینده لازم الاجرا خواهد شد، خاطرنشان کرد: آن دسته از داوطلبانی که از طریق کنکور وارد نمی شوند، ولی از طریق آزمون اختصاصی وارد دانشگاه می شوند، 50 درصد ظرفیت اصلی باید باشند و در پردیس ها تحصیل کنند.