آرشیو شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۲، شماره ۵۳۳۳
بین الملل
۲۷

هشدار فرستاده سازمان ملل نسبت به تجزیه یمن

فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن در جلسه پشت درهای بسته شورای امنیت گزارشی از وضعیت شکننده سیاسی و امنیتی آن کشور ارائه کرد و گفت به دلیل سیاست های دولت یمن، جنوب این کشور درحال جدایی از شمال است.

به گزارش ایرنا جمال بن عمر فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن به پانزده عضو شورای امنیت گفت: مناطق یمن جنوبی هر روز شاهد تظاهرات و تنش بوده و درخواست برای جدایی و اعلام استقلال هر روز شدت بیشتری می یابد.

وی افزود: بعد از دو دهه تبعیض و فشار، مردم یمن جنوبی به وعده های اصلاحی دولت مرکزی باور ندارند. بن عمر تاکید کرد حل مساله یمن جنوبی می تواند تاثیر بزرگی بر حل بحران در یمن داشته باشد.وی همچنین به اعضای شورای امنیت گفت: بسیاری از سران قبایل یمن جنوبی مخالف خشونت بوده و دولت مرکزی صنعا باید زمینه گفت و گو و حل مشکلات مناطق جنوبی را فراهم آورد.

یمن جنوبی و یمن شمالی پس از پایان جنگ سرد در سال 1990 متحد شدند. از آن هنگام به بعد، قدرت در یمن شمالی تمرکز یافته است.

خبر دیگر آن که یک مقام دولتی یمن از حمله روز پنجشنبه شبه نظامیان القاعده به یک منطقه نظامی در این کشور خبر داد.

این مقام دولتی یمن که خواست نامش فاش نشود، گفت در حمله شبه نظامیان القاعده در استان ابین سه پرسنل نظامی یمنی زخمی شدند.

وی خاطرنشان کرد که شبه نظامیان دو خمپاره به این منطقه تحت اختیار ارتش یمن در شرق استان ابین شلیک کردند و به دنبال این حمله به چندین خودروی نظامی نیز خساراتی وارد شد.

این در حالی است که یک مقام نظامی یمن گفته است سومین گلوله خمپاره نیز به یک ساختمان مورد استفاده نیروهای ارتش برخورد کرده و به این ساختمان خساراتی وارد شده است.

از سوی دیگر گزارش شده است افراد ناشناس، بمبی را در زیر خودروی یک افسر ضد تروریستی یمن در نزدیکی یک مقر اطلاعاتی در استان ابین منفجر کردند که تلفاتی به همراه نداشت.