آرشیو شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۲، شماره ۵۳۳۳
دانش
۹

تلفن همراه 40 ساله شد

تلفن همراه در سوم آوریل به سن 40 سالگی رسید. 40 سال پیش روزی مهندس ارشد شرکت موتورولا، آقای مارتی کوپر یک تماس تلفنی بسیار مهم را برقرار کرد، در این تماس که از midtown منهتن انجام شد، مارتی با Joel Engel که رقیب تحقیقاتی او در آزمایشگاه بل بود، تماس گرفت. این تماس برای بل خیلی غیرمنتظره نبود اما صحبت های مارتی پشت گوشی، خبر از یک اتفاق غیرمنتظره می داد: «جوئل، این مارتی است که با تو تماس گرفته است من از یک تلفن همراه با تو تماس می گیرم، یک تلفن همراه دستی و قابل حمل کاملا واقعی.»

اصلا جای تعجب نیست که او با سکوت مواجه شد. نه به این دلیل که این تماس تلفنی به خوبی کار نمی کرد بلکه به این دلیل که موتورولابرنده شده بود؛ در جریان تحقیقات انجام شده از دو طرف برای دستیابی به تماس تلفنی بی سیم، مارتی رقیب او با استفاده از تلفن همراه موتورولابه نتیجه نهایی رسیده بود.

در 14 فروردین (سوم آوریل) ما به همین روز در سال 1973 بازگشته ایم، یعنی زمانی که نخستین تلفن همراه ساخته شد. مارتی از یک تلفن همراه به نام Motorola DynaTAC 8000x برای برقراری این تماس تلفنی استفاده کرده بود، این گوشی وزنی معادل 5/2 پوند داشت و با قیمت باورنکردنی 4 هزار دلار به فروش می رسید و روزانه 9 هزار دستگاه از این گوشی به فروش می رفت.

آن را مقایسه کنید با گوشی های امروزی که محبوب ترین آن ها گوشی های اندرویدی و آیفون و بسیار سبک و هوشمند هستند. از امروز 40 سال بعد را ببینید. اسمارت فون های امروزی که پس از 40 سال از ساخت نخستین تلفن همراه به شکل امروزی درآمده اند، 40 سال بعد چگونه خواهند بود؟