آرشیو سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۲، شماره ۲۶۵۳
اقتصادی
۴

آمار، ناقض گفته های وزیر!

شفاف| در دو سال گذشته هر گاه سخن از افزایش قیمت مسکن به میان آمده مسوولان وزارت راه وشهرسازی از جمله وزیر راه وشهرسازی و معاونان او به سرعت افزایش قیمت مسکن را تکذیب کرده اند یا میزان آن را بسیار کمتر از نرخ تورم عمومی در کشور دانسته اند. زمانی که در سال 91 هم گفته شد قیمت مسکن نزدیک به 60 درصد در برخی مناطق رشد داشته علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی این خبرها را کار رسانه ها دانست و گفت که اعتقادی به این میزان افزایش قیمت، در بازار مسکن ندارد.

این رویه در سال 90 هم رخ داده بود و مسوولان به کلی افزایش قیمت مسکن و اجاره بها را رد کرده بودند. در شرایطی که این روزها مسوولان بار دیگر بر افزایش قیمت مسکن کمتر از نرخ تورم در سال 91 سخن گفته اند آمارهای تازه مرکز آمار ایران نشان می دهد که حرف مسوولان در طول دو سال گذشته راه خطا رفته است.

آن طور که مرکز آمار گزارش داده قیمت هر متر مسکن در پاییز سال 91 نسبت به فصل مشابه سال قبل، یعنی سال 90 چیزی در حدود 52 درصد رشد داشته است. این در حالی است که نرخ تورم حتی در ماه های پایانی سال 91 هم روی 32 درصد بود و اگر بپذیریم که قیمت مسکن زیر این مقدار افزایش یافته باید به آمارها شک کنیم. با این وجود اما آنقدر که آمارهای مرکز آمار قابل استناد است سخنان مسوولان فاقد این استناد است. زیرا مسوولان دولت نشان داده اند در مواقعی که اوضاع و شرایط به نفع آنها نباشد واقعیت های هیچ بازاری را نخواهند پذیرفت.