آرشیو پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲، شماره ۵۳۵۵
ورزشی
۲۱

نتایج شمشیربازی در یونان

افت فنی یا توقف

سوسن صادقی

تیم ملی شمشیربازی سابر ایران مرکب از مجتبی عابدینی، محمد فتوحی و علی پاکدامن در آخرین مسابقه کسب امتیاز تیمی برای مسابقه های قهرمانی آسیا در رقابت های جایزه بزرگ آتن یونان شرکت کرد که علی پاکدامن و محمد فتوحی عملکرد خوبی داشتند و درجمع 176 شمشیرباز در مکان 84 و 96 ایستادند و در رقابت با برترین ها به جدول اصلی راه یافتند.

اما از عابدینی که شمشیربازی باتجربه است انتظار بیشتری می رفت و وی نتوانست از جدول مقدماتی بالابیاید و در مکان 140 قرار گرفت.

عباسعلی فاریابی کارشناس شمشیربازی درباره مجتبی عابدینی معتقد است او از نظر فنی تغییر و افت نکرده است. وی می گوید: عابدینی در رقابت های سطح بالای جهانی همیشه در همین رتبه ایستاده است. او در این رقابت که برترین های جهان حضور داشتند در مکان 140 و در رقابت های 2012 مادرید در مکان 136 قرار گرفته است. وی می افزاید: شمشیرباز ما که با رنکینگ جهانی به المپیک نرفت بلکه از طریق رقابت های منطقه ای سهمیه گرفت. او تنها در رقابت های مسکو 64 امتیاز به دست آورد و در سایر رقابت های انفرادی سطح بالاامتیازاتش پایین بوده است.

عضو کمیته فنی فدراسیون ادامه می دهد: رقابت با برترین های جهان سخت است و هدف کسب امتیاز تیمی بود که تنها 8 امتیاز کسب شد و درجمع 23 تیم، نوزدهم شد و این میزان امتیاز برای قهرمانی آسیا اندک است چرا که با این پوئن ایران 56 امتیازی شد و جای پنجمی خود را به قزاقستان 69 امتیازی داد و از این رو باید در قهرمانی آسیا با تیم هنگ کنگ مبارزه کند. فاریابی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نبود به جای عابدینی جوانترها مانند، محمد رهبری راهی این مسابقه ها می شدند، می گوید: منکر وجود مستعدها مانند رهبری، فتوحی، پاکدامن و باهر ارسباران نیستم اما تیم باید با ترکیب کامل در مسابقه شرکت می کرد. تیمی مانند کره جنوبی در تمام مسابقه ها (10 رقابت) شرکت کرده و 138 امتیاز جمع کرده است ولی ایران در 2 مسابقه حضور یافته و آن هم با ترکیب ناقص.

کارشناس شمشیربازی در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد کار ایران در رقابت های قهرمانی آسیا سخت باشد، می افزاید: اگر وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک حمایت کنند و اردوهای خوبی برگزار شود، ایران می تواند هنگ کنگ را از پیش رو بردارد اما ما باید به افق های بلندتری چشم بدوزیم.