آرشیو پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲، شماره ۵۳۵۵
شوک امروز
۱۹

برای نخستین بار در کشور انجام گرفت: تکثیر موفقیت آمیز 10تمساح پوزه کوتاه مردابی

مدیر دیده​بان محیط زیست و حیات وحش ایران گفت: برای نخستین بار تکثیر و پرورش تمساح پوزه کوتاه مردابی (گاندو) در شرایط

نیمه اسارت با موفقیت انجام شد و 10 نوزاد تمساح متولد شده در سایت تحقیقاتی چابهار به سن یک سالگی نزدیک شده اند.

کیوان هوشمند در گفت وگو با خبرنگار مهر یادآور شد: ایستگاه ریکوکش چابهار در حوالی روستای درگس واقع در کیلومتر 30 محور ارتباطی جکیگور– چابهار در حریم رودخانه سرباز با هدف انجام تحقیقات و تکثیر و پرورش تمساح پوزه​کوتاه مردابی در شرایط اسارت در سال 1389 راه اندازی شد و برای نخستین بار در سال گذشته یک تمساح ماده در این سایت تخمگذاری کرد و به دنبال آن 10 نوزاد تمساح متولد شدند.

به گفته وی، در طبیعت به دلیل مخاطرات زیاد به طور معمول کمتر از 2 درصد تخم های تمساح پوزه کوتاه به مرحله بلوغ می رسند.

هوشمند اظهار داشت: در حال حاضر تمامی 10 نوزاد تمساح مردابی متولد شده در سایت تکثیر ریکوکش در سلامت کامل رشد کرده اند و به حدود یک سالگی رسیده اند و شرایط رهاسازی در طبیعت را دارا هستند.

وی افزود: تمساح پوزه​کوتاه مردابی گونه ای است که پراکنش جهانی آن منحصر به کشور های ایران، پاکستان، هندوستان، نپال و بنگلادش بوده و در برمه (میانمار) نسل آن منقرض شده است. تنها زیستگاه این گونه در کشورمان نیز منطقه حفاظت​شده گاندو (باهوکلات) است که زیستگاه های تمساح در آن از شهرستان سرباز در مسیر رودخانه سرباز شروع شده و پس از ادامه در مسیر این رودخانه و رودخانه باهوکلات به برکه کلانی در نزدیکی هور باهو ختم می​شود.

مدیر انجمن دیده​بان محیط زیست و حیات وحش ایران اظهار داشت: طی آخرین سرشماری تعداد شمارش شده تمساح پوزه کوتاه مردابی بر اساس مشاهده مستقیم توسط اکیپ های سرشماری 201 تمساح اعلام شده است. هرچند این تمساح گونه ای بسیار باهوش و خجالتی است و به همین دلیل مشاهده مستقیم آن کاری دشوار است بنابراین با توجه به احتمال زیاد عدم مشاهده تعداد زیادی تمساح توسط اکیپ های سرشماری، تعداد حضور این گونه در منطقه حدود 300 تا 400 تمساح تخمین زده می شود.