آرشیو سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲، شماره ۲۹۱۸
خبر
۲

با افتتاح خط آهن ترانزیتی گرگان-اینچه برون

ایران شاهراه ترانزیتی می شود

مهندس آزاده حسینی

گروه بنگاه ها –: با افتتاح راه آهن گرگان - اینچه برون به طول 88 کیلومتر راه ریلی سه کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران به هم متصل می شود که این راه همچنین می تواند کشورهای CIS را به حاشیه خلیج فارس متصل کند.

احمد صادقی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، با اشاره به اتمام عملیات ساخت خط آهن گرگان - اینچه برون، اظهار کرد: این مسیر ریلی تا چند روز دیگر با حضور رییس جمهور افتتاح می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: این پروژه در بحث ارتقای سهم ترانزیتی کشور و ایجاد فرصت های جدید شغلی حائز اهمیت است.

صادقی ادامه داد: راه آهن گرگان - اینچه برون از طرح های مهم اقتصادی کشور بوده و از اصلی ترین پروژه های مهر ماندگار استان گلستان است واین مسیر ریلی از ایستگاه سبزدشت (قره تپه) در محور راه آهن تهران – گرگان شروع و تا ایستگاه اینچه برون در شرق گرگان ادامه دارد.

وی تصریح کرد: ساخت راه آهن گرگان - اینچه برون - اترک - برکت در 3 کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران با طول حدود 908 کیلومتر در دستور کار قرار گرفت که 120 کیلومتر آن در کشور قزاقستان، 700 کیلومتر در ترکمنستان و 88 کیلومتر در ایران ساخته می شود و در واقع با این راه آهن کشورهای CIS به خلیج فارس و کشورهای جنوب شرقی آسیا متصل می شود.

صادقی افزود: این راه آهن از ناحیه اوزن کشور قزاقستان آغاز و پس از عبور از شرق دریای خزر به کشور ترکمنستان رسیده و پس از عبور از محدوده اترک در خاک ایران از اینچه برون به سمت شمال گنبدکاووس و در نهایت به ایستگاه گرگان متصل می شود از سوی دیگر این خط ریلی در محدوده اترک واقع در منطقه داشلی برون و اینچه برون از خاک ترکمنستان خارج می شود.

وی با اشاره به افزایش حمل ونقل بین المللی با راه اندازی این خط آهن، گفت: با راه اندازی این خط آهن و اتصال کشورهای آسیای میانه به کشوری حاشیه خلیج فارس، حمل و نقل بین المللی در این منطقه افزایش پیدا کرده و نقش زیادی را در توسعه ترانزیت به سمت خلیج فارس و اقیانوس هند خواهد داشت که در نهایت تاثیر زیادی را بر اقتصاد استان گلستان می گذارد. همچنین کشور قزاقستان قصد دارد تا این خط آهن را تا کشور چین ادامه دهد که با پایان ساخت آن، کشورهای حاشیه خلیج فارس از طریق ایران به چین متصل می شوند.