آرشیو یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲، شماره ۵۳۶۹
ریتم کلمه
۱۶
آلبوم

استادان بزرگ عودنوازی

آلبوم «استادان بزرگ عودنوازی» با گردآوری سعید نایب محمدی، دربردارنده اجرای برجسته ترین عود نوازان جهان است که از سوی موسسه فرهنگی- هنری ماهور روانه بازار موسیقی کشور شده است.

در این مجموعه، به دلیل کثرت تعداد شیوه ها و نوازندگان، تنها به اجرای آثار عودنوازان کشورهایی اکتفا شده (ترکیه، عراق، سوریه، مصر، تونس و الجزایر) که جزو برجستگان نوازندگی این ساز به شمار می روند و از نظر تکنیک نوازندگی و نیز محتوای موسیقایی تاثیر بیشتری از دیگران داشته اند.

در این میان سهم کشور ترکیه، به واسطه حضور شریف محی الدین تارگان (حیدر) که نبوغش در آموزش موسیقی و عرصه نوازندگی بر هیچ کس پوشیده نیست از بقیه بیش تر است. در انتخاب آثار این مجموعه شاخصه های نوازندگی، هم از نظر تکنیکی و هم از نظر محتوای موسیقایی، مد نظر بوده است. همه نوازندگان این مجموعه کم و بیش متعلق به یک دوره زمانی خاص و از دو نسل بوده اند؛ یعنی همگی متولدین پایان سده 19 و آغاز سده 20 (1892 تا 1936) هستند.

نوازندگان این مجموعه عبارت هستند از: شریف محی الدین تارگان، یرگو باکانس، ابراهیم افندی مصری، جمیل بشیر، منیر بشیر، عمر نقشبندی، محمد قصبجی، ریاض سنباطی، فریدالاطرش، احمد القلعی، طاهر غرسه و سلیم فرجانی.