آرشیو شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۳۷۰۰
اقتصاد
۴

سازمان ملل:شرکت های اروپایی همچنان با ایران همکاری می کنند

کارشناسان سازمان ملل طی گزارشی با اشاره به بی اعتنایی شرکت های خارجی به تحریم ها علیه ایران از ادامه همکاری شرکت هایی از سوئد، اسپانیا، و آلمان با ایران خبر دادند.

به گزارش تسنیم و به نقل از رویترز، بر اساس گزارش محرمانه گروهی از کارشناسان سازمان ملل، چند شرکت سوئدی از جمله شرکت گلن کور و شرکت ترافیگورا بدون توجه به تحریم ها اقدام به صادرات فلزات به ایران کرده اند.

شرکت گلن کور هزاران تن آلومینیوم به یک شرکت ایرانی فروخته که این خبر از سوی شرکت گلن کور نیز تائید شده است. شرکت ترافیگورا نیز تائید کرده که با ایران همکاری داشته است.

در این گزارش 49 صفحه ای آمده است: «در صورت تائید این امر، چنین مبادلاتی احتمالامسیر تامین مواد خام مورد نیاز ایران و دور زدن تحریم ها بوده است. شرکت های دخیل در این ارتباط اعلام کرده اند که این مبادلات را متوقف کرده اند.»

در این گزارش ادعایی به 11 مورد نقض تحریم ها از سوی ایران از ژوئن 2012 اشاره و اعلام شده که حداقل شش مورد تحقیقات در مورد نقض تحریم ها در جریان است، از جمله در مورد صدور قطعات ماشین آلات که توسط اسپانیا گزارش شده و صدور تجهیزات فنی برای استفاده در فناوری ماهواره ای که توسط آلمان گزارش شده است.

در این گزارش همچنین به گزارش تخلفات ایران از تحریم ها از سوی کشورهای آمریکا، سوئد، بحرین، فرانسه و یک کشور دیگر که نام آن ذکر نشده، اشاره شده است.