آرشیو سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۳۷۷
صفحه آخر
۳۲
نشست

نخستین نشست کرسی های آزاداندیشی در سینما

سینمای ایران نیازمند بازگشت به خویشتن است

نخستین نشست از سلسله نشست های کرسی های آزاداندیشی در سینما با حضور رجبی فروتن، عرفان منش، پرویز فارسیجانی، حجت الاسلام سهرابی، محمدهادی کریمی، فهیمی فر و ندایی و با عنوان «سینما و سبک زندگی» برگزار شد.

در این نشست پس از نمایش فیلم درخت زندگی، عرفان منش به خلاصه ای از وضعیت سینمای ایران و سبک زندگی درایران پرداخت و گفت: سینمای ایران با تمام فرازها و فرودهایش، امروز نیازمند بازگشت به خویشتن و هویت ایرانی اسلامی خود است.

وی با بیان این که مولفه هویتی ما با دیگر کشورها متفاوت است، افزود: دو چیز باعث حفظ هویت ما درقرون مختلف شده و آن دو مولفه، دین اسلام و زبان فارسی است. سایر استادان مدعو نیز با نگاه های مختلف به سینمای ایران و تاثیر سبک زندگی ایرانی اسلامی در محتوای فیلم های ایرانی به نقد و بررسی پرداختند.

حجت الاسلام سهرابی نیز با نگاهی مذهبی به فیلم درخت زندگی به تحلیل مرگ از نگاه اسلام پرداخت و گفت: مرگ انقطاع نیست بلکه گذر از یک مرحله کوچک به دنیای بی نهایت است. وی همچنین در خصوص سبک زندگی گفت: سبک زندگی دارای سه محوراساسی است که اگر این سه محور را دستمایه زندگی قرار دهیم سایر مولفه های نرم افزاری قابل بحث خواهد بود که آن سه محور شامل معرفت به عظمت وجودی انسان، استمرار و ادامه انسان تا بیکرانه ها و ارتباطات انسان است. محمد هادی کریمی نیز در این نشست با نگاهی جامعه شناسانه به فیلم درخت زندگی گفت: سبک زندگی برآمده از یک کانسپت است که فرد در زندگی به آن می رسد و آنچه ما می بینیم صرفا ظواهر زندگی است.