آرشیو سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۳۷۷
اقتصاد روز
۵
اوپک

بررسی سقف تولید و قیمت جهانی نفت در نشست آتی اوپک

یکصد و شصت و سومین نشست اعضای اوپک در حالی قرار است 10 خرداد در مقر دائمی این سازمان برگزار شود که اعضا قصد دارند در این نشست به بررسی حفظ و یا کاهش سقف تولید و همچنین وضعیت قیمت جهانی نفت بپردازند.

به گزارش خبرگزاری فارس، روز جمعه 10 خردادماه یکصد و شصت و سومین نشست اوپک با حضور وزرای نفت 12 کشور عضو در وین مقر دائمی این سازمان برگزار می شود که در این نشست اعضا قرار است در خصوص سقف تولید و همچنین قیمت نفت مذاکره کرده و به جمع بندی برسند.

سقف تولید در این نشست برای 6 ماه آینده تعیین خواهد شد که براساس اظهارات برخی از وزرای نفت عضو این سازمان و از جمله رستم قاسمی پیشنهاد کاهش سقف تولید ارائه خواهد شد.

هم اکنون سقف تولید اوپک روزانه 30 میلیون بشکه نفت است اما به دلیل افزایش تولید نفت در کشور عربستان این سازمان روزانه حدود 31 میلیون و 500 هزار بشکه نفت تولید می کند.

پیشنهاد کاهش سقف تولید به دلیل کاهش شدید قیمت نفت به زیر 100 دلار در هر بشکه در حالی مطرح می شود که کشورهای دیگر عضو مانند عربستان به دنبال افزایش سقف تولید هستند و از طرفی می خواهند که قیمت نفت در هر بشکه به زیر

100دلار نیاید.

براساس اعلام سازمان اوپک، قیمت هر بشکه نفت سبد اوپک حدود 99 دلار است که کارشناسان بازار بین المللی نفت پیش بینی کرده اند که تا چند ماه دیگر قیمت نفت اوپک به کمتر از این میزان نیز خواهد رسید.

باید گفت اگرچه متغیرهای اقتصادی و سیاسی در سطح جهان به طور مرتب در حال تغییر است اما حفظ شرایط موجود نیز می تواند منجر به کاهش شدید قیمت نفت شود.

همچنین باید گفت یکی دیگر از موضوعاتی که در جلسه آتی در دستور کار اعضای اوپک قرار می گیرد بررسی نامزدهای دبیرکلی اوپک است که سه کشور عربستان، ایران و عراق برای این سمت از سال گذشته میلادی کاندیدای خود را معرفی کرده اند.

لازم به ذکر است براساس توافقی در آخرین نشست اوپک در سال گذشته میلادی برگزار شد مقرر شد تا عبدالله سالم البدری دبیرکل لیبیایی اوپک تا پایان سال 2013 میلادی به عنوان دبیرکل باقی بماند از این رو در این جلسه هیچ رای گیری در خصوص انتخاب دبیرکل جدید صورت نخواهد گرفت و اعضا تنها به بررسی صلاحیت نامزدهای پیشنهادی اکتفا می کنند.