آرشیو سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۳۷۷
تا حماسه
۲۹
خبر

در زمان من وزرای کشورهای اروپایی برای حضور در تهران صف می کشیدند

علی اکبر ولایتی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری که از شبکه 2 سیما پخش می شد درباره بهبود وضعیت اقتصادی کشور گفت: هم اکنون شما می بینید قیمت دلار در کشور سه برابر شده است که بنا به دلایلی از جمله تحریم بودن بانک ها امکان ورود دلار به کشور فراهم نیست در حالی که ما ده ها میلیارد دلار ارز از کشورهایی همچون چین، هند و ژاپن طلبکاریم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که چگونه امکان بهبود این مساله وجود دارد، گفت: ایجاد اعتماد در روابط خارجی و بازسازی آن یکی از مهمترین اهداف من است. در طول 16 سالی که من وزیر امور خارجه بودم وزرای کشورهای اروپایی برای حضور در تهران صف می کشیدند. ما در آن دوره با زعمای آن روز دنیا رابطه ای نزدیک برقرار کردیم و حتی آقای میتران رئیس جمهور فرانسه از من می خواست زمانی که به اروپا سفر می کنم یا قصد حرکت به سمت نیویورک را دارم وارد پاریس شده و درباره پیشرفت روابط ایران و فرانسه گزارش بدهم.

وی با اشاره به این که ما می توانیم دلارهای حبس شده در خارج کشور را به داخل کشور باز گردانیم، گفت: با بازسازی روابط خارجی در کوتاه مدت بسیاری از این مسائل حل خواهد شد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه سخنان خود با اشاره به این که من یک سال پس از آغاز جنگ مسئولیت وزارت امور خارجه را در دست گرفتم و به مدت 7 سال سیاست جنگ را اداره می کردم، گفت: همچنین من به مدت دو سال یک مذاکره سخت را با صدام برای مذاکرات مرتبط با قطعنامه 598 داشتم و ما توانستیم در آن مذاکرات به هدف خود برسیم و در نهایت صدام مجبور شد در نامه ای به آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت تمام شرایط ما را قبول کند.