آرشیو سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۳۷۷
پیشرفت
۶

اصلاح

جزییات ساماندهی بازارغیرمتشکل پولی

بانک مرکزی گزارش عملکرد بخش نظارتی در سال 91 و نحوه ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی کشور را اعلام کرد.

بررسی 1700 تعاونی اعتبار

بانک مرکزی در سال 1388پرونده بیش از 1700 شرکت تعاونی اعتبار در سراسر کشور را مورد بررسی قرار داد و حدود 912 شرکت تعاونی اعتبار صنفی و کارمندی مجوز فعالیت موقت یک ساله از این بانک اخذ نمودند.

همچنین طی سال 1389 دو نوبت بازرسی از شرکت های تعاونی اعتبار صنفی و کارمندی سراسر کشور انجام و گزارشات بازرسی در سامانه طراحی شده ثبت گردید و هر ساله حداقل یک نوبت بازرسی از آنها به عمل آمده است. در پی بازرسی های انجام شده مشخص گردید که حدود 200 شرکت تعاونی اعتبار صنفی و کارمندی غیرفعال می باشند لذا مجوز فعالیت آنان باطل گردید.

الزام موسسات 14گانه به ادغام

همچنین در این روند تعداد 14 موسسه با واریز 50 درصد سرمایه لازم، شرایط ارتقا به موسسه مالی و اعتباری را کسب کردند و مقرر شد مابقی شرکت های تعاونی اعتبار که سرمایه لازم را تامین کرده اند در 14 موسسه در شرف تاسیس که سرمایه لازم را تامین کرده اند تجمیع شوند؛ ضمنا به کمک نیروی انتظامی نسبت به توقف فعالیت آن دسته از موسسات که از دستورات بانک مرکزی تمکین نمی کردند، اقدام گردید. بدین ترتیب، موسسات 14گانه مکلف شدند نسبت به ادغام تعاونی های اعتبار اختصاص یافته اقدام و فرآیند انحلال آن ها را در اسرع وقت پیگیری نمایند. در این شرایط بانک مرکزی اولویت ساماندهی را حفظ سپرده های مردم در موسسات و آرامش عمومی و اجتماعی کشور قرار داده و به منظور حفظ حقوق سپرده گذاران نسبت به اخذ سرمایه لازم و همچنین سپرده قانونی از موسسات 14 گانه اقدام و عملا حاشیه امنیت سپرده گذاران را افزایش داده است به طوری که جمع مبلغ اخذ شده از موسسات مذکور بیش از 23هزار میلیارد ریال می باشد.