آرشیو سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۳۷۷
زیست شهر
۱۷
گونه

2500 میلیارد ریال برای جلوگیری از خشکیدن درختان بلوط

مدیر ملی پروژه حفاظت از زاگرس مرکزی از اختصاص 2500 میلیارد ریال برای اجرایی شدن طرح جامع پیشگیری، کنترل و خشکیدگی درختان بلوط خبر داد.شیرین ابوالقاسمی با بیان اینکه بهره برداری ناپایدار از جنگل های بلوط غرب و نیز پدیده خشکیدگی این جنگل ها یکی از دغدغه های سازمان حفاظت محیط زیست است، اظهار کرد: اجرایی شدن طرح جامع پیشگیری، کنترل و مقابله با خشکسالی و بهره برداری ناپایدار از این جنگل ها با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، سازمان جنگل ها و مراتع کشور در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: ردیف اعتباری مستقل در بودجه سال 1392 از محل منابع سازمان مدیریت بحران کشور برای تسریع در

اجرایی شدن این طرح اختصاص یافته است.

ابوالقاسمی تصریح کرد: کارگروه تخصصی بررسی پدیده خشکیدگی درختان بلوط غرب کشور تشکیل و دستورالعمل اقدامات ضربتی برای این موضوع تهیه شد.

وی خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات آن می توان به برش و حذف درختان کاملا خشکیده و مبتلابه قارچ اشاره کرد.

مدیر ملی پروژه حفاظت از زاگرس مرکزی با بیان اینکه این طرح با همکاری سازمان جنگل ها و مراتع و وزارت جهاد کشاورزی اجرایی می شود، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست اجرای این طرح را پیگیری خواهد کرد.ابوالقاسمی گفت: براساس مطالعات انجام شده، بهره برداری ناپایدار از جنگل های بلوط غرب و پدیده خشکیدگی این جنگل ها نشان از یک معضل جهانی است و بسیاری از کشورها در گذشته و حال با این معضل مواجه هستند.

به گفته وی، براساس آخرین آماربرداری در تابستان سال گذشته سطح کل جنگل های زاگرس 6 میلیون هکتار است که سطح جنگل های آلوده شده بالغ بر 920 هزار هکتار است.

ابوالقاسمی در ادامه افزود: استان های لرستان، ایلام، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و خوزستان از استان های درگیر با این معضل هستند.

مدیر پروژه حفاظت از زاگرس مرکزی عامل اصلی خشکیدگی را قارچی با نام زغالی بلوط و عامل ثانویه آن را آفت چوبخوار عنوان کرد و گفت: مهمترین عوامل وقوع پدیده خشکسالی بلوط، خشکسالی، تغییر اقلیم، افزایش شدت و مدت ریزگردها، شخم زیر اشکوب، تغییر بافت خاک، عدم زادآوری جنگل و عوامل غیرمستقیم از جمله سمپاشی، استفاده از کودهای شیمیایی، فعالیت های عمرانی ناپایدار، آتش سوزی و افت آب های زیرزمینی است.