آرشیو چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۲۰۵۱۵
اخبار خارجی
۱۲

لغو توافقنامه همکاری نظامی با آمریکا در پارلمان قرقیزستان

پارلمان قرقیزستان پیش نویس قانون فسخ توافق نامه همکاری با آمریکا را تصویب کرد.

به گزارش فارس عضو کمیته دفاع مجلس قرقیزستان با اعلام خبر فوق گفت: پیش نویس قانون در مورد فسخ توافق با آمریکا در رابطه با استفاده از پایگاه نظامی «ماناس» بررسی و لایحه ارائه شده توسط دولت تصویب شد.

به گفته وی، توافق نامه همکاری ذکر شده بین دولت قرقیزستان و ایالات متحده در تاریخ 22 ژوئن سال 2009 به امضا رسیده بود که زمینه قانونی حضور نظامی آمریکا در این کشور را تامین می کرد.

کاراموشکینا که همزمان معاونت فراکسیون حزب سوسیال دموکرات قرقیزستان را در مجلس برعهده دارد تصریح کرد که اعضای کمیته ضمن بررسی مفاد این پیش نویس، آن را تصویب کردند.

به گفته وی پیش نویس این قانون به کمیته امور خارجه مجلس تحویل داده شده و پس از تکمیل و تایید لایحه، این قانون برای بررسی و تصویب در دستور کار جلسه پارلمان وارد خواهد شد.

قرقیزستان و ایالات متحده از سال 2001 همزمان با ورود نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا به افغانستان همکاری نظامی خود را آغاز کرده و بیشکک بر پایه توافقات دوجانبه بخشی از فرودگاه اصلی این کشور موسوم به «ماناس» را برای انجام عملیات حمل و نقل محموله ها و پرسنل نظامی در اختیار واشنگتن قرار داد.

مردم قرقیزستان بارها با برگزاری تظاهرات مخالفت خود را با حضور نظامی آمریکا در پایگاه ماناس اعلام کرده اند.