آرشیو چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۱۷۵۵
سیاست
۳

جهان در انتظار انتخابات ایران

با کناره گیری محمدرضا عارف نامزد اصلاح طلب، حسن روحانی تنها نامزد میانه روها در فهرست فعلی است. او با چاپ نامه رسمی از محمد خاتمی رهبر جریان اصلاح طلب، تایید کرده است که: «ماندن من در مبارزه انتخابات ریاست جمهوری به نفع جریان اصلاح طلب نیست. بنابراین، تصمیم گرفتم که از مبارزات کناره گیری کنم». در روزهای آخر منتهی به جمعه انتخابات، درخواست ها در میان رهبران و فعالان اصلاح طلب به ویژه در جریان نشست های انتخاباتی برای کناره گیری عارف به نفع حسن روحانی (نامزد مورد حمایت هاشمی رفسنجانی) بالاگرفته بود. حسن روحانی از حمایت رییس جمهور سابق میانه رو (هاشمی) و خاتمی برخوردار است.

«نه سازش نه تسلیم فقط جلیلی»، «مذاکره با شیطان برخلاف قرآن است» شعارها و نوشته های تراکت های انتخاباتی است که خبرنگار این روزنامه از میان نشست هواداران سعید جلیلی در تهران انتخاب کرده است. نیویورک تایمز می نویسد که سعید جلیلی در قبال تسلیم شدن در مقابل غرب موضع «صد درصد» مخالفی دارد. این روزنامه می نویسد که بر سر مسایلی مثل زنان و مشکلات اقتصادی مابین نامزدها اختلافاتی وجود دارد، اما بر سر مساله هسته ای، همگی متفق القول در صدد دفاع از حقوق ملی ایران بر سر فناوری هسته ای هستند.

با بررسی مواضع هسته ای نامزدها، این روزنامه اختلاف نظر جلیلی با دیگر محافظه کاران را زیر نظر دارد. محافظه کارانی که از دید این روزنامه و به تعبیر طرفداران جلیلی «سازشگر» هستند و امتیازاتی را به غرب واگذار می کنند. این روزنامه معتقد است که، احتمالاقالیباف که مترصد کسب حمایت از محافظه کاران و میانه روهاست، تا به حال موضع خود نسبت به مذاکرات بین المللی را اعلام نکرده است. این روزنامه در توصیف مبارزات انتخاباتی جلیلی به لباس های او و پایگاه اجتماعی جلیلی می پردازد و آنها را عمدتا از میان محافظه کاران تندرو، معرفی می کند.

نامزد طرفدار اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری ایران به قصد تقویت شانس اصلاح طلب ها از انتخابات کناره گیری کرد. این روزنامه از قول محمدرضا عارف می نویسد که مبارزات انتخاباتی او می تواند سرمایه اجتماعی اساسی و بزرگی برای جریان اصلاحات باشد. تودیز زمان عارف را از متحدان نزدیک خاتمی و دارای پیوندهای نزدیک با هاشمی رفسنجانی دانست. از سوی دیگر، یکی از کاندیداهای تندرو، با هدف جلوگیری از پراکندگی آرا نامزدهای محافظه کار، از مبارزات کناره گیری کرده بود.