آرشیو چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۲۹۴۶
صفحه اول
۱
یادداشت

قیمت مسکن در دولت تدبیر و امید

دکتر مهدی نصرتی

قیمت مسکن در دولت جدید چگونه شکل خواهد گرفت؟ آیا روند صعودی دو سال اخیر همچنان ادامه خواهد یافت؟ در پی افزایش قیمت های ناگهانی و باورنکردنی سال گذشته، برخی افراد منتظر بودند که ماجرای ترکیدن حباب مسکن در سال 87، بار دیگر تکرار شود، ولی حداقل تاکنون که این اتفاق نیفتاده است.

در سال 87 قیمت مسکن با کاهش قابل ملاحظه ای همراه بود و از لحاظ سقوط قیمت مسکن، رکوردی بر جای ماند که قبل از آن سابقه نداشت و بعد از آن نیز تکرار نشد. اما چرا اتفاق سال 87 تکرار نشده است؟ یا به عبارت دیگر در سال 87 چه اتفاقی روی داد که حباب مسکن ترکید؟

ابتدا باید دقت کنیم که چرا اصولادر سال 86 قیمت های مسکن افزایش ناگهانی پیدا کرده بود؟ چون نقدینگی در جامعه به دلیل وام طرح های زودبازده بسیار افرایش یافته بود و این نقدینگی نیز راهی بازار مسکن شده بود؛ اما چرا حباب در سال 87 ترکید؟ مهم ترین اتفاق عبارت بود از روی کار آمدن آقای مظاهری به عنوان رییس بانک مرکزی و متعاقب آن قفل های معروفی که ایشان به خزانه بانک مرکزی زد و باعث مهار انتظارات تورمی در اقتصاد شد.

اما در دو سال اخیر چرا قیمت مسکن نجومی شده است؟ به دلیل افزایش نقدینگی شدید حاصل از اقداماتی چون هدفمندی، اعتبارات مسکن مهر و سایر اقدامات مشابه. طرح مسکن مهر نشان داد قیمت مسکن را با سیاست های طرف عرضه نمی توان کنترل کرد و باید بر سمت تقاضا یا به عبارت دیگر کنترل نقدینگی تمرکز کرد.

آیا امیدی به کاهش قیمت مسکن وجود دارد؟ با ادامه این وضعیت، خیر! در وضعیت فعلی، نقدینگی به صورت مداوم در حال پمپاژ و نه تزریق به اقتصاد است و انتظارات تورمی را افزایش می دهد و مسکن به عنوان راهکاری برای حفظ ارزش سرمایه افراد تلقی می شود.

راه چیست؟ انتصاب یک شخص متخصص در اقتصاد، مقتدر، مستقل و به نوعی بی رحم به عنوان رییس بانک مرکزی که به شدت جلوی افزایش نقدینگی را بگیرد و در عین حال راهکارهایی برای هدایت و مدیریت نقدینگی موجود در اقتصاد داشته باشد. این فرد باید به لحاظ شخصیتی آن قدر قوی باشد که جلوی هرگونه درخواست و دستوری که نقدینگی را افزایش می دهد، ایستادگی کند؛ حتی اگر این دستور از سوی شخص رییس جمهور باشد.